Márciusban sztrájkot hirdethetnek a Volán-szakmában: bérügyben nem közeledtek az álláspontok, az érdekvédők a nyomásgyakorlás legkeményebb fegyverével akarják elérni céljukat. Akár egy hétig is eltarthat a munkabeszüntetés.

 

Rendkívül messze vannak az álláspontok, pedig már egy ideje tartanak az egyeztetések – mondta a Somogyi Hírlapnak Dobi István, a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke. Hozzátette: a munkáltatókat képviselő Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetsége hétfőn a Volán Szakszervezetek Együttműködési Fórumával tovább folytatta a bérfejlesztésről szóló egyeztetést. A munkaadók egy százalékos emelést javasoltak, amit az érdekvédők nem fogadtak el. Ők továbbra is 7,5 százalékos bérfejlesztést sürgetnek, továbbá ragaszkodnak a szakma bérfelzárkóztatásához.

 

Megalázóan alacsony összegről szólt a munkáltatók javaslata – hangsúlyozta Dobi István. – Az alacsony fizetések, az ebből fakadó elvándorlás egyre nagyobb gondot jelent országosan. Szüksége van az átfogó bérrendezésre.

 

 

Az utasok testi épségéért felelős autóbuszvezetők zöme nehéz anyagi körülmények között él, egyre gyakrabban jelent gondot nekik a közüzemi számlák befizetése, a családok egy része folyószámla-hitelből gazdálkodik, a részleteket nehezen törlesztik. Hasonló problémák sújtják a műszaki területen dolgozókat is. Különösen az egykeresős családok helyzete lehangoló: Somogyban kevés a munkalehetőség, gyakran a feleségnek nincs állása, s így a volános férj keresetéből próbálnak megélni. Ebben a helyzetben nem meglepő, aki teheti, külföldön vállal munkát, ahol a hazai átlagbér két-háromszorosát is megkeresheti.

 

A Szaksz elnöke rámutatott: az érdekvédők nincsenek irigylésreméltó helyzetben. Az elégséges szolgáltatás biztosításával kapcsolatos jogi előírások erősen behatárolják mozgásterüket, a munkabeszüntetés célját – nyomásgyakorlás a döntéshozókra – nehezen érik el. Ha nem lesz érdemi megállapodás, akkor nincs más választás, mint a munkabeszüntetés.

Megtudtuk: az akciószövetségbe tömörült szakszervezetek tovább folytatják az egyeztetést a munkáltatók képviselőivel, február 22-re tűzték ki a következő tárgyalási időpontot.

 

Felvetésünkre – miszerint ilyen jogi körülmények között mennyire lehet hatékony a sztrájk – Dobi kifejtette: néhány éve régiós szinten a napi közel 5000 járatból mintegy 510 nem közlekedett volna. Akkor megállapodtak, így elmaradt a munkabeszüntetés. Most ha nem jön össze az egyezség, akkor előreláthatóan márciusban sztrájkot hirdetnek a szakszervezetek. A Szaksz elnöke szerint a lakosság érti a megmozdulás célját és szolidáris lesz a magasabb bérért küzdő közlekedési dolgozókkal. Olasz és francia példát idézve azt mondta: bár egy-egy közlekedési munkbaeszüntetés fennakadásokat okozhat, de a társadalom nagy része elfogadja a munkások megmozdulását. Megértik ugyanis: ma a közlekedésiek sztrájkolnak, holnap akár más szakmákban élnek a munkabeszüntetés lehetőségével a jobb fizetés reményében itthon is szükség van az összefogásra, a szolidaritásra, csak így érhető el, hogy a dolgozók megvalósíthassák céljaikat.

Forrás: sonline.hu 

Megosztás:
  • 336
  • 0