A KDSZSZ elfogadhatatlannak tartja azt, hogy a VOLÁNBUSZ Zrt-be törtánő beolvadás után a társaság nem szüntette meg, a korábbi közlekedési központoknál alkalmazott egyedi – nagyon nyomott – normaképzést. Az sem fogja az autóbuszvezetők körében az örömujjongást kiváltani, hogy például, aki korábban kapott 8 000 forintot, az új rendszerben 16 000 Ft-ra emelkedne. Az autóbuszvezetők kb. fele részesül üzemanyag-megtakarítási prémiumban, a másik fele pedig nem és e mögött nem az áll, hogy rossz lenne ezeknek a kollégáinknak a vezetési technikája.
Egy kis adat, amit a VOLÁNBUSZ Zrt. közölt. A jelenlegi egy fő megtakarító gépkocsivezetőre jutó megtakarítás átlagos összege ( a VOLÁNBUSZ és az ÉMKK nélkül) 20 410 Ft-ról, 42 193 Ft-ra változik. Hiába növeli a VOLÁNBUSZ Zrt., akár a duplájára is a kifizetésre kerülő összegeket, ha az egyedi normaképzést nem egységesíti, mivel így, aki eddig sem részesült a megtakarítás összegéből, az ezután sem fog.
Azért az is egy beszédes munkáltatói magatartás, hogy például a prezentáció során, a tájékoztatóban nem szerepeltek a korábbi VOLÁNBUSZ Zrt-nél kifizetett, átlag térítési díjak.
Akkor mi is van a háttérben, mi az oka annak, hogy sok autóbuszvezető a jelenlegi rendszert igazságtalannak tartja.
Például Somogyban van egy autóbusz, ami típusra (motorteljesítmény, nyomatékmódosítás stb.) teljesen megegyezik egy Pest megyében futott autóbusszal mégis a somogyi üzemeltetés során az autóbusz egyedi normája 5 literrel kevesebb, mint a Pest megyében üzemeltetett autóbusznak.
Egy kis érdekesség, hogy-hogy is képezték az egyedi normákat!
Beszereztek egy új autóbuszt és az üzembeállításkor megállapították az autóbusz egyedi normáját, ami pl. 25,5 liter volt. A következő elszámolási időszakban kiderült, hogy kimagasló összegű megtakarítást kell kifizetni a személyzetnek, így csökkentették 2 literrel az autóbusz egyedi normáját és ez így ment addíg, míg a munkáltató nem gondolta úgy, hogy mi az a norma, ami számára megfelelő.
Ezért a KDSZSZ az egyeztetésen olyan álláspontra helyezkedett, hogy az egyedi normákat felül kell vizsgálni és a VOLÁNBUSZ Zrt-nél és azt egységesíteni kell!
A VOLÁNBUSZ Zrt. vezetése ezzel a követelésünkkel kapcsolatban, azt a választ adta, hogy első lépésben, tehát most nem tudja a társaságnál az autóbuszok normáit típusonként egységesíteni, mivel erre nincs meg a pénzügyi fedezet.
Addíg, ameddig nem történik meg a normák egységesítése, tehát nem fordulhat elő az, hogy a pesti norma, a megegyező típusoknál sokkal magasabb, addíg nem lehet támogatni a társaság ösztönzési rendszerének jelenlegi elképzeléseit.
Ezzel kapcsolatban az a gond, hogy amíg erről a problémáról csak a KDSZSZ beszél és szövetségünk az, aki szorgalmazza a normák egységesítését, addig nem várhatunk változást, míg ehhez a követeléshez a KKSZ-VKSZ nyíltan nem csatlakozik. 
Dobi István
KDSZSZ elnök



Megosztás:
  • 731
  • 0