Mivel a pedagógusok, az egészségügyi dolgozók és a közösségi közlekedést ellátó közlekedési dolgozók, megközelítőleg ugyanazon problémákat tapasztalják munkavégzésük során, egyértelművé vált, hogy össze kell fogni ezeknek az ágazatoknak és együtt kell a döntésthozók felé kifejezni azt, hogy elég volt!
Elég volt abból, hogy 210-240 óra munkahelyen eltöltött időből a munkaidő csak 174 óra. Elég volt a rendelkezésre állási idő jelenleg hatályos szabályozásából!
Emellett a foglalkoztatás mellett a pályakezdő munkavállaló – autóbuszvezető, karbantartó szakmunkás – nettó fizetése nem éri el a 100 000 Ft-ot. A jelentős, több évtizedes gyakorlati idővel rendelkező munkavállalók többségének a nettő fizetése sem éri el a 140 000 Ft-ot!
Azt is egyre nehezebben viselik az autóbuszvezetők, hogy a hátrányos jogkövetkezményekkel járó eljárások miatt a munkáltatók jelentős összegű kártérítési határozatokat és munkabércsökkentést eredményező fizetési felszólításokat adnak ki. A megalázóan alacsony fizetések mellett a munkáltatók képesek több százezer forint megfizetésére kötelezni a munkavállalókat, amibe belerokkannak!
Az évi rendes szabadság intézménye sem a munkavállalók regenerálódását biztosítja, azt a munkáltató sokszor törvénytelenül, naponként adja ki az autóbusz-vezetőknek. Egyre több munkavállalónál diagnosztizálnak súlyos betegségeket!
A VOLÁN szakmában dolgozóknak nincs utánpótlása, egyre nagyobb problémákat okoz a munkaerőhiány!
Nem értünk egyet a szakterületek (műszaki szakszolgálat, számvitel, pénzügy és munkaügy) kiszervezésével és az egyes megbízhatatlan szolgáltatást nyújtó alvállalkozók bevonásával, a menetrendszerű közlekedés ellátásába.
Elég volt abból is, hogy az Európai Unió tagállamai közül egyedül Magyarországon korlátozták a közlekedési dolgozók sztrájkjogát úgy, hogy gyakorlatilag a sztrájk ideje alatt – az elégséges szolgáltatás keretében – a teljes hivatásforgalmat biztosítani kell!
A VOLÁN szakma is ezer sebből vérzik ezért a SZAKSZ egyetért Pukli István által, 2016. március 15. napján közzétett sztrájkfelhívásával.
Mindezek alapján, ha Te is egyetértesz a felhívással és a fentiekben történ megállapításokkal, akkor ha szükség lesz rá – 2016. március 30. napján 1 órára a pedagógusokkal, az egészségügyi dolgozókkal együtt – természetesen a saját maguk érdekei mellett is kiállva – a autóbusz-közlekedésben dolgozók is szüntessék be a munkát.
Dobi István
SZAKSZ elnök