Több társaságnál a KDSZSZ azt tapasztalja, hogy a munkáltató a munkaerőhiány miatt kialakult foglalkoztatási problémákat, a fordaszerkezet – folyamatos és szakmailag is kifogásolható – átalakításával kívánja megoldani. A fordák átalakításával, tovább csökkentik a munkaidő alapot, ami miatt az autóbuszvezetőnek a munkahelyen eltöltött napjainak száma, tovább nő.

Arra is van példa, hogy a helyközi fordáknál osztott munkaidőt alkalmaznak és ebben az esetben a kivett órákra, a besorolási órabér 30 %-át számolja el a munkáltató. A szakmában, általában az osztott munkaidőt a városi forgalomban alkalmazzák, mivel ott lehetősége van az autóbuszvezetőnek a lakásán eltölteni azt az időt (3-4 óra), amire a napi munkavégzését megosztják.

 

A KDSZSZ nem érti a munkáltató magatartását, értetlenül szemléli az eseményeket és már végképp nem tudja megérteni azt, hogy miért kell még a munkavállalók kizsákmányolását növelni? Nem értjük, hogy azt a feszültséget, amit a rendelkezésre állási idő alkalmazása generál, a munkáltató miért nem érzékeli?

 

Miért nem látja be a szolgáltatás keresztmetszetét meghatározó döntéshozó, hogy a jelenleg rendelkezésre álló, szakképzett élő munkaerővel, valamint a hadra fogható eszközállománnyal, azt a kibocsátást, amit a hivatalosan meghirdetett menetrend is tartalmaz, a társaságok – a hatályos munkajogi szabályok betartása mellett – elvégezni nem képesek?!

 

A KDSZSZ egyértelműen kiáll a mellett, hogy a jelenleg hatályos Alágazati Kollektív Szerződés hatálya, hat hónapon belül szűnjön meg és helyette a Volán társaságokra érvényes, egységes foglalkoztatási szabályokat, valamint teljesítményelemeket mellőző, ugyancsak egységes bérrendszert tartalmazó új kollektív szerződés kerüljön aláírásra.

 

A munkahelyen eltöltött idő, az legyen munkaidő! A közösségi közlekedésben (városi, elővárosi, helyközi és távolsági) ne legyen alkalmazható a rendelkezésre állási idő, amit korábban a nemzetközi árufuvarozásban alkalmaztak, a közlekedési alágazatban.

 

 

 

Dobi István

elnök

 

 

Megosztás:
  • 542
  • 0