A SZAKSZ a napokban megkapta a Tüke Busz Zrt-től a társaságnál megkötött és hatályos kollektív szerződést (KSZ), valamint a bérfejlesztésekről szóló megállapodásokat. Szakszervezetünk, az alapszervezeténél kezdeményezte, hogy gyűjtse össze azokat a fontos és megoldásra váró problémákat feladatokat, ami a mindennapi munkavégzéssel kapcsolatosak. A feltárt problémákat rendszerezzük és a Tüke Busz Zrt-nél konzultációt kezdeményezünk.

A kollektív szerződés értelmében a munkáltató és a munkáltatónál képviselettel rendelkező szakszervezetekkel együtt, az adott év december 1. napjával elkezdik a következő évre szóló bérfejlesztésről a tárgyalásokat. Abban az esetben, ha a munkáltató, Tüke Busz Zrt. az adott időpontig nem kezdeményezi a bértárgyalásokat, akkor a SZAKSZ a bérfejlesztési igényének közlése mellet a munkáltatót az egyeztetés megkezdésére szólítja fel.

A SZAKSZ a kollektív szerződés áttanulmányozása után a KSZ módosító javaslatait is előterjeszti és kérni fogja a kollektív szerződést kötő társszakszervezetet, hogy a SZAKSZ előterjesztését, módosító javaslatát támogassa. Természetesen a módosítási javaslatunkat a munkavállalók körében ismertetni fogjuk.

A SZAKSZ a munkavállalók érdekeit figyelembe véve maximális együttműködés mellett kötelezi el magát a Tüke Busz Zrt-nél kollektív szerződést kötő Független Demokratikus Szakszervezettel és képviselőjével. A két szakszervezet vezetője között a napi munkakapcsolat biztosított, így semmi akadályát nem látom az egyeztetésnek és az együttes fellépésnek a következő évi bérfejlesztésről szóló tárgyalásokon.

A Tüke Busz munkavállalói közöl páran azzal vádolják, vagy inkább gyanúsítják meg szakszervezetünket, hogy a megválasztott tisztségviselői alapján kormánypárti és elképzelhetetlen az, hogy egy esetleges eredménytelen bértárgyalás után sztrájkot hirdessen, vagy a társszakszervezet FDSZ sztrájkjához csatlakozzon.

A SZAKSZ a pártoktól – tehát minden párttól – független és egyenlő távolságot tartó szakszervezet!

Abban az esetben, ha a kitűzött céljaink eléréséhet szükséges a nyomásgyakorlás, akkor teljesen mindegy milyen „színezetű” párt van hatalmon, a munkavállalók érdekeit képviselve, ha szükséges megszervezzük és megtartjuk a munkabeszüntetésünket, természetesen, ha azt a munkavállalók is támogatják és abban aktívan részt kívánnak venni.

Ne legyen rá szükség, de eredménytelen tárgyalások esetén, ha kell és a munkavállalók többsége a Tüke Busz Zrt-nél támogatni fogja  – a reális bérfejlesztés kikényszerítése céljából – a sztrájk megszervezését, akkor a munkabeszüntetéstől sem riadunk vissza. Ekkor fog kiderülni, hogy a szakszervezetek és a munkavállalók mennyire kemény gyerekek!

Mindenkit megnyugtatok, hogy a Tüke Busz Zrt. vezetésének a SZAKSZ képviselőit is meg kell hívni azokra az egyeztetésekre amelyek a kollektív szerződés szintűek így a bértárgyalásokra is, mivel ez a KSZ 1. sz. mellékletét érinti. Továbbá úgy általánosan is, mivel a munkáltató nem tehet különbséget szakszervezetek között. Tehát az egyeztetésre szóló SZAKSZ képviselőinek meghívása, nem a munkáltató jóindulatán múlik!

A SZAKSZ ugyan rendelkezik már kollektív szerződés kötési képességgel, de mivel korábban már aláírt KSZ van a társaságnál hatályba, így azzal kapcsolatban szakszervezetünk csak módosítási javaslattal élhet, amivel kapcsolatban kezdeményezett tárgyalásokat, a KSZ-t kötő felek nem utasíthatnak vissza.

Bízom abban, hogy munkavállalók többsége azt nem fogadja el, hogy mivel a Tüke Busz Zrt. nem állami cég, ezáltal a költségvetésből béremelés finanszírozására, az államtól nem kap támogatást, akkor csak annyi bérfejlesztést fogadjunk el, amit a városi költségvetés erre a célra ki tud gazdálkodni. Szerintem ez téves álláspont, mivel a piac szabályozza a munkavállalók bérszínvonalát is, vagyis a munkaerőhiány által felértékelt munkakörben (pl. autóbuszvezető) dolgozókat a munkáltató, csak az eddigieknél drasztikusabb mértékű béremeléssel tudja a Tüke Busznál megtartani.

Természetesen az autóbuszvezetők bérrendezése mellet, a termelésirányítás bérét is rendezni kell, mivel azok, akik a termelést felügyelik és a menetrendszerű közlekedést, az autóbuszvezetőkkel együtt biztosítják, részükről jogos elvárás az, hogy ne keressenek kevesebbet az irányított állománynál.

Dobi István

elnök

Megosztás:
  • 441
  • 0