Hadban áll korábbi alvállalkozóival és munkavállalóival az OrangeWays. A nemzetközi buszjáratokat közlekedtető cég ellenféllé vált partnerei százmillió forintot meghaladó kifizetetlen számla, illetve munkabér miatt panaszkodnak. Kezdeményeztek már felszámolást, munkaügyi pereket, volt, aki az adóhatóságnál tett feljelentést.

Mindeddig kevés eredménnyel, így Kovács Miklós György látszólag nem is aggódik. Az OrangeWays vezérigazgatója szerint, a személyét és cégét érő támadások megindítását szinte kivétel nélkül személyes ellentét és a kiélezett verseny diktálta üzleti érdek motiválta. Lapunknak arról beszélt: az ügyek hátterében a buszbeszerzések Magyarországon irracionális finanszírozási feltételrendszere áll. Amelyik vállalkozásnak még van elfogadható minőségű járműve, a magas lízingdíjak miatt nagyon érzékeny minden számlafizetési határidőre, még akkor is, ha teljesítése nem felel meg az elvárásoknak. Arra kényszerülnek, hogy ott spóroljanak, ahol tudnak. Az alvállalkozók rossz teljesítésének alátámasztására vaskos dokumentumokat, számlákat, szerződéseket mutat. Képtelenségnek tartja, hogy hozzá hasonlóan ellenfelei is hiteles papírokkal tudják igazolni követeléseiket.

Kreisz Gergely szerint az Orange-Ways illetékesei megnyugodhatnak: papírjai a csolnoki Kréber Kft.-nek is vannak. A cég ügyvezetője készen is áll, hogy 18 millió forint kifizetetlen számla, valamint 33 millió forint kötbér erejéig elszámoljon az OrangeWaysszel. De valamiért hiába próbálkozik. Pedig 2012 áprilisa és szeptembere között alvállalkozóként rendszeresen dolgoztak a társaságnak. Miután együttműködésük komolyra fordult, három és fél hónap alatt 220 járatot vittek végig, amiből hat járatnál kifogás, ötnél késés került a jegyzőkönyvekbe, egyet pedig töröltek. De 34 út díjára a Kréber Kft. máig hiába vár. Holott ezek számláit szerintük az OrangeWays befogadta, és a teljesítést is igazolta.

Megrendelőjük szerint azonban Kreiszék hiába várnak a pénzükre, követelésüket a hibás teljesítések miatt nem ismerik el. Kovács Miklós György úgy tartja: igazát erősíti az is, hogy a Kréber OrangeWays ellen indított felszámolási kérelmét a bíróság elutasította. Ami szerinte összefüggött azzal, hogy az alvállalkozó buszai többször meghibásodtak, lerobbantak. Emiatt pedig kilenc nemzetközi járat utasainak kellett visszafizetni a jegyárat.

A Kréber helyére tavaly szeptemberben a szlovák Luxory SRO ugrott be. Zátyik Péter ügyvezető úgy számol: az OrangeWays 98 millió forinttal adósa cégének. Ahogy meséli, autóbuszai a magyar cég kilenc járatát vitték naponta, alkalmanként többszöri indulással. Kezdetben számláikat rendszeresen fizették. A napi járandóság mintegy 2,2 millió forint volt, a hétköznapi utakért 3-5 millió forintot számláztak. Hétvégén azonban mindig hitelezniük kellett az OrangeWaysnek: a szombati és vasárnapi járatokért nem fizettek időben. Később aztán már egyáltalán nem érkezett utalás, így decemberben fel is adták az együttműködést.

Mindezt Kovács Miklós György másképp látja. Szlovák partnerük bevonására azért volt szükség, mert az OrangeWays nemzetközi útvonalakon közlekedtetett autóbuszain kezdett meglátszani a lefutott 1,5-2 millió kilométer. Egyes járatok színvonalas teljesítéséhez ezek a járművek már nem feleltek meg. A PetiTrans néven bejegyzett cégén keresztül számlázó Zátyik Péter viszont jó állapotú buszokat tudott menetrendbe állítani. Méghozzá úgy, hogy saját járművei kiszolgálására formálisan átvette az OrangeWays munkatársait is. Sokáig minden rendben ment, december közepén viszont a PetiTrans nem fizette ki a buszvezetőket és az utaskísérőket. Ezt követően elhagyta az országot, és vitte magával az OrangeWays járműveit is. Az öt busz közül négyet akkor szállítottak vissza magyar telephelyére, amikor az OrangeWays feljelentést tett, egy kisbuszt viszont így is a rendőrség talált meg és hozott vissza Szlovákiából.

Az év elején szállt be az OrangeWays napi három járatának közlekedtetésébe a baji Garancia-Sped Kft. Autóbuszai azonban rövid ideig futottak a „narancsos” színekben: a január 5-én elindított ígéretes kapcsolat január 21-én lezárult. Méghozzá Benke István ügyvezető szerint azért, mert az alvállalkozó a kiszámlázott összegnek csak a felét kapta meg. Éppen annyit, hogy tankolni tudjon. A cég kifizetetlen számláinak összege 4,73 millió forint.

Az OrangeWaysnél viszont azt mondják, minden számlájukat kifizették, és nincs olyan alvállalkozójuk, akinek jogos követelése lehetne a társasággal szemben. Az egyetlen kivétel a Récsei Busz Kft. Récsei Olivér, siófoki vállalkozóval Kovács Miklós György szerint is meg kell egyezniük. Igaz, a Nemzeti Üdülési Szolgálat (NÜSZ) szervezésében működő balatoni Erzsébet-táborok között, tavaly júliusban és augusztusban közlekedő buszjáratokat üzemeltető OrangeWays-alvállalkozó nem egyezkedni akar, hanem járandósága kifizetését kéri. Egészen pontosan 12 millió forintnyi kifizetetlen számlát tud mutatni, éppen a felét a szerződés szerinti összegnek. Ahogy mesélte: ezeket a számlákat az OrangeWays is ismeri: esedékességükkor arra hivatkozva utasította vissza kifizetésüket, hogy ellenértéküket a NÜSZ még nem küldte meg. Szépséghiba, hogy az állami üdülésszervező nyilatkozata szerint a pénzt időben átutalták. És az ezt megerősítő állásfoglalást írásban is megküldték. Így, ha záros határidőn belül nem érkezik utalás, a siófoki cég feljelentést tesz.

És van amiről valóban nincs papír. Veizer Gábornak , az OrangeWays korábbi ellenőrzési vezetőjének például a munkaszerződése nincs meg. Méghozzá nem azért, mert elvesztette. Szerinte sokkal inkább, mert azt bár formálisan aláírta, állásába sosem jelentették be. A társaságtól 2,4 millió forint elmaradt munkabérének kifizetését követelő vezető azonban állítja: történtek visszaélések, amiket bizonyítani tud. És ezek sorában a legenyhébb, hogy az autóbuszos vállalkozás 2011 ősze óta nem jelenti be alkalmazottait, míg buszvezetői nem tarthatják be a vezetési időre vonatkozó előírásokat. A súlyosabb szabálytalanságokat szerinte a társaság központi irányításában követték el. Felelős vezetőként ezek miatt feljelentést is tett a Nemzeti Adó- és Vámhivatalnál (NAV). Úgy tudja, a nyomozást máig nem zárták le.

Az OrangeWays első embere a vádakon meg sem lepődik, szerinte a híreszteléseknek köszönhető, hogy járataikat a szakhatóságok, tekintélyes késéseket okozva, naponta ellenőrzik. Állítja: Veizer Gábor szabályos kilépővel hagyta el a céget. Méghozzá azért, mert nem végezte el a munkáját. Holott pályája ígéretesen indult. Az eredetileg buszvezetőként dolgozó munkatárs nevéhez fűződik a nemzetközi járatokon saját zsebre dolgozó, ezzel mintegy 70 millió forint kárt okozó sofőrök, utaskísérők lebuktatása. Ami után a társaságnál sajnálták, hogy az ellenőrzési vezetővé előléptetett Veizer, új székében már nem bizonyított. Három hónap alatt három ellenőrzést tartott, minden eredmény nélkül. Fájdalmas számukra, hogy a szakember az adóhivatalnál próbál bosszút állni. Munkaszerződés nélkül dolgozó, kifizetetlen munkavállalókról Magyar Tamás is tud. Az OrangeWaysnél 2011 augusztusától egy évig üzemeltetési vezetőként dolgozó szakember felelt az utaskísérők, gépkocsivezetők képzéséért, foglalkoztatásáért. Mindenkit személyesen ismert, és bár kéthavi bérével máig nem számolt el a társaság, tavaly karácsony előtt sok munkatárs nála panaszkodott hónapok óta hiába várt fizetése miatt. Úgy tudja: az OrangeWays ellen mintegy félszáz korábbi alkalmazott indított munkaügyi pert, összesen több tízmillió forintért.

Egyedül nem megy

Kovács Miklós György még az első fél évben tőkebevonással kíván véget vetni a likviditáshiánynak, ami cégét eddig az általános körbetartozással sújtott több ezer kisebb magyar buszos vállalkozáshoz hasonlóan érinti. A fizetési fegyelem javítását megállapítása szerint ugyanis ebben a szegmensben a tőkehiány és az eszközfinanszírozás jelenlegi feltételrendszere gátolja.

Az elmúlt három évben sem a magán-, sem az állami társaságok nem tudtak végrehajtani jelentősebb buszbeszerzéseket. Olyan képtelen helyzetek alakulnak ki, mint az, hogy az európai hajóturizmussal hetente Budapestre érkező sok ezer külföldit szlovák rendszámú buszok szállítják el a programokra, mert a kívánt minőségű járműveket magyar cégek nem tudják kiállítani. A kis- és közepes vállalkozások pénzügyi helyzetén a növekvő üzemanyagárak is rontanak, mert számukra nem elérhető a nagykereskedelmi beszerzés. Kovács Miklós György ezért külföldi befektetőkkel is tárgyal a nemzetközi viszonylatban évi 300 ezer utast szállító OrangeWays feltőkésítéséről, ami nemcsak a cég számlafizetési pontosságát tudja majd fejleszteni, hanem elősegíti magyar regionális multinacionális vállalattá növekedését.

Hírforrás: nol.hu

Cikk értékelés

Kommentek

Cipőkanál | 2013. április 4. | 09:18:04

Drága Miki! Vajon olvasod ezeket a nagy igazságalappal bíró kommenteket? Nem hiszem, biztos az új BMW-ben csücsülsz..és sírsz, vagy röhögsz a markodba!? „Megint meg magyaráztam…” Szívemből kívánom, hogy semmi se jöjjön össze ezek után az életbe. Embereket, családokat tettél tönkre, pusztán önzésből. 5 éven belül európai színvonalú buszos társaságot akartok?? Nem jó úton jártok.:) Remélem eljön az az idő, amikor a napi megélhetésért küzdeni fogsz! Se luxus házad, luxus autód nem lesz. De még fedél se a fejed fölött. Ígérem, megszánlak és veszek tőled Fedél nélkül c. újságot. 🙂

of truth | 2013. április 3. | 09:07:38

Miki, Miki, Kovács Miki, hát te már sosem változol? Amibe eddig benne volt a kezed ott lehúzás, csalás, sikkasztás megkárosított emberek maradtak. Nem sül le a bőr a képedről mikor körbetartozásról beszélsz, holott te vagy a legnagyobb adós a szakmában? Nem szégyenled magad mikor fizetési fegyelemről beszélsz és te nem fizeted az alkalmazottakat, alvállalkozókat, mikor az Orangeways utasai előre(!) fizetnek? Szádra mered venni a lízingcégeket, hogy nincs finanszírozási kedv, és a te céged akitől 18 fiatal buszt vittek el nemfizetés miatt, ezzel több százmilliós, vagy milliárdos kárt okozva nekik? Emlékeztetni szeretnélek, hogy a több tucat feldühödött munkavállalód elé a 70 éves apádat küldted, mert nem mertél eléjük állni! Nagyon rossz ember vagy! A társadalom testén élősködő fekély!

Rákó | 2013. április 2. | 20:11:18

Szerintem nem kell semmi politika támogatás, háttér ezeknek, hanem csak egy jó ravasz ügyvéd, aki megnézi mit nem tilt explicit a törvény, ügyesen eldugva mindent hátrányt az alvállalkozó hátára var, aztán a „jogász-államban” a bíróságokat is kicselezik, az alvállalkozó ügyvédeit is korrumpálják, stb. Vagyis a bíróságok nem tudnak „Igazságot” szolgáltatni, mert a „jog-államban” meg van kötve a kezük a részletekbe merülő törvényekbe beépített kiskapuk által.

Rákó | 2013. április 2. | 20:04:41

Úgy lászik, az Orangeways részt vett valami titkos német tanfolyamon, hogy hogyn lehet az alvállalkozókat megrövidíteni. Itt jól ismert az ilyen, húzni, hitegetni, míg az alvállalkozó tönkremegy és még ügyvédre sincs pénze. A fővállalkozó, pedig a markába röhög. Letagad mindent, a saját hibáit is az alvállalkozóra keni. Saját megam is megjártam ezt a kálváriát.

idétlen | 2013. április 2. | 19:10:33

Ez a „háromnevű” Kovács úr nem rokona a másik háromnevűnek, aki spanyol építőipari cégnek adja ki magát, és már rengeteg pénzt kitalicskázott (Sávolyi ring, pécsi ingatlanok stb), most pedig Videoton meccsre jár?

.JózanÉsz. | 2013. április 2. | 18:43:34

Ez a kovács úr a cégével együtt egy ordas nagy szélhámos, számos partnerüket használták ki, de fizetni büdös. Ha van igazság bilincsbe verve viszik el és kamatostól behajtják a tartozásait. Bár kétlem, hogy ez a jelenlegi kormány alatt megtörténik, majd eltusolják haveri alapon.

Defekt nincs | 2013. április 2. | 18:02:50

törppapa!Ezt a Veizer Gábor információi alapján van.De ha a vezető tudtára
hozta,hogy mi is van a cégnél / ami nem igaz /miért engedte tovább dolgozni
az ebereket KMGY-úr.De utánna kéne nézni VG.szava hihetőségének is!
Miért is menesztették BRFK,MOL!

torppapa | 2013. április 2. | 17:03:17

Ja, és még egy kis adalék: miközben Kovács úr szerint a csaló-tolvaj alvállalkozók, és alkalmazottak „szétlopták” a céget, ő a nagy nyomorában újabb luxus kocsit , és lakást vásárolt a már meglévők mellé……

torppapa | 2013. április 2. | 16:48:59

Ennek a tetves Kovácsnak még az írásjeleit sem szabad elhinni. Sok jellemtelen emberrel találkoztam már életemben, de ehhez képest a meztelencsiga egy gerinc oszlop.
„Az eredetileg buszvezetőként dolgozó munkatárs nevéhez fűződik a nemzetközi járatokon saját zsebre dolgozó, ezzel mintegy 70 millió forint kárt okozó sofőrök, utaskísérők lebuktatása.”
Ez egy hatalmas kamu!!!!
Ezzel szemben az az igazság, hogy össz-vissz kettő darab utaskísérő kislányt próbáltak meghurcolni, de a rendőrség bűncselekmény hiánya miatt megszüntette az eljárást ellenük. 70 millió forintot 100 év alatt sem lehetett volna ellopni a cégtől, még akkor sem, ha az összes alkalmazott minden bevételt zsebre tett volna. A jegyvásárlás 99%-a online történik, a busznál történő jegyvétel ritka , mint a fehér holló. Az 1 Eur-s csomagjegyárból pedig ki lehet számolni, hogy mennyit kellett volna zsebre vágniuk, hogy a 70 millió összejöjjön!
Igaz viszont a több hónapnyi kifizetetlen munkabér, a feketén foglalkoztatás, a vidéki Volános alvállalkozásoknál elsikkasztott szakszervezeti, és nyugdíj pénzek.
Buszaik nem azért nincsenek, mert kiöregedtek (5 éves Bova Magic-ekről beszélünk)hanem azért mert a lízingcég lefoglalta őket a díj nem fizetése miatt.
Nagy pofája van Kovács „úr”-nak a Fideszes hátszele miatt, de a fák nem nőnek az égig, előbb-utóbb ő is derékba fog törni…

wizes4 | 2013. április 2. | 14:30:02

Ez olyan mint a szárnyatlan MALÉV?

[w]Species8472 | 2013. április 2. | 09:30:32

„Mindamellet, valami nagy kutya lehet a háttérben, ha eddig büntetlenül játszhatta, ezt a különösen nagy értékű, nagy vagyoni hátrányt okozó csalás sorozatát”

A Fradiból történő lenyúlást is megúszta annyival, hogy le kellett mondania mint elnök.

Penge | 2013. április 2. | 09:25:19

” Kovács Miklós György ezért külföldi befektetőkkel is tárgyal” Akit ma Magyarországon be tudott csapni, vagy letudott húzni, azt már megtette. 🙂 Kérdés, hogy ezt a köztörvényes módszereket beveszik-e vajon külföldön is, mert ott nem biztos, hogy működik. Mindamellet, valami nagy kutya lehet a háttérben, ha eddig büntetlenül játszhatta, ezt a különösen nagy értékű, nagy vagyoni hátrányt okozó csalás sorozatát. Tippelem, hogy ez a cikk is csak a jéghegy csúcsa…………….

nablakarát | 2013. április 2. | 09:18:28

„Bajban az OrangeWays”

Ezt mondjuk mi ballibás faszisták: A Narancs Út zsákutca!
Max Unortodoxiában működne, a Holdon!

idétlen | 2013. április 2. | 09:03:07

De legalább az OW-utasoknak ingyen járt a Magyar Nemzet (amit a reklámokban szemérmesen csak utasok számára „ingyenesen hozzáférhető napilapok” címszóval illettek. Ez is valami.

[w]Species8472 | 2013. április 2. | 09:00:43

Ez a Kovács Miklós még a Fradit is szétlopta mikor rövid ideig az elnöke volt.

pöszméker | 2013. április 2. | 08:39:41

Kis magyar kabaré.
Felülről lefelé minden így néz ki.

Megosztás:
  • 442
  • 0