A mai napon, 2019. szeptember 17-én megtartott egyeztetésen a VOLÁN társaságoknál működő szakszervezetek és szakszervezeti szövetségek, a Volánbusz Közlekedési Szakszervezet (VKSZ), a Közúti Közlekedési Szakszervezet (KKSZ), a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége (KMSZ) és a Közlekedési Dolgozók Szakszervezeteinek Szövetsége (KDSZSZ), megállapodtak abban, hogy a munkavállalók érdekképviseletét egy szorosabb együttműködés keretén belül kívánják a VOLÁNBUSZ Zrt-nél megvalósítani.
Az elkövetkező két héten belül folytatják az egyeztetést és a hatékonyabb érdekvédelmi munka koordinálására, a négy szakszervezet eldönti, hogy megalakít-e egy „taktikai bizottságot”, amely egy közös álláspont kialakításával segítené a VOLÁNBUSZ Zrt-nél kollektív kötő szakszervezet (Volánbusz Közlekedési Szakszervezet) döntését, a Kollektív Szerződés szintjén megkötött megállapodásokkal kapcsolatban.
Óriási a teher és felelősség, amit a VKSZ, mint KSZ-t kötő szakszervezet kénytelen magára vállalni és ennek tudatában kell úgy meghozni a döntést, hogy a többség nem maradhat kisebbségben!
A KKSZ, a KMSZ és a KDSZSZ szakszervezeti taglétszáma majdnem eléri a 10 000 főt, így a többségben lévő, de a kollektív szerződés megkötéséből kimaradó szakszervezetek álláspontját, figyelmen kívül hagyni, nagyon felelőtlen munkáltatói magatartásra vallana.
A mai napon a VOLÁNBUSZ Zrt. vezérigazgató-helyettese, Bánhidi-Nagy Attila úr megerősítette, hogy a szakszervezetekkel való szorosabb kapcsolattartásban érdekelt a munkáltató és nem zárkózott el a „Volán Érdekvédelmi Fórum” (VÉF) felállításától, aminek a munkáltató mellett a tagjai a kollektív szerződést kötő szakszervezet a VKSZ, továbbá a KKSZ és a két szövetség a KMSZ és a KDSZSZ lennének.
A mai megbeszélésen a munkáltató részéről a Munkástanács jogi szakértője felkérést kapott, hogy dolgozza ki és terjessze elő a VÉF működéséről szóló anyagot, amit a VOLÁNBUSZ Zrt. is véleményez és amiről akár a következő konzultáción egyeztethetnének a felek.
Valószínűsíthető, hogy még az integráció előtt elfogadásra kerül egy átmeneti állapotot rögzítő Kollektív Szerződés, aminek aláírását támogathatják a kollektív szerződés aláírásából kimaradó szakszervezetek.
Az „átmeneti állapot”, mint meghatározás azért szükséges, mert a KDSZSZ szerint nagyon rövid határidőn belül, 3-6 hónap, szükséges egy egységes bérrendszert és egységes foglalkoztatási szabályokat is alkalmazó VOLÁNBUSZ Zrt. Kollektív Szerződés megkötése, aminek az anyagi feltételeit a költségvetésnek biztosítani kell.
A KDSZSZ úgy gondolja, hogy az integráció vesztesei nem lehetnek a munkavállalók, így az alacsonyabb keresettel rendelkező területek felzárkóztatásához szükséges többlet bértömeget, a VOLÁN társaságok egybeolvadásában döntött kormányzatnak kell biztosítani.
Dobi István
elnök