A Dél-dunántúli Közlekedési Központ kollektív szerződés tervezetének mai tárgyalásán, egyértelműen beigazolódott a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet félelme, miszerint az Alágazati Kollektív Szerződés léte jelentősen korlátozza annak lehetőségét, hogy az autóbuszvezetők számára az eddiginél sokkal kedvezőbb megállapodást kössünk a régióban a munkáltatóval. Abban az esetben, ha pár évvel korábban a Közúti Közlekedési Szakszervezet és a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége nem írja alá azt az AKSZ módosítást, miszerint 50 Km távolságot meg nem haladó járathossz alatt is alkalmazható a rendelkezésre állási idő, és az osztott pihenőidő, akkor jelenleg a Volán társaságoknál a fordák 70 %-nál nem lehetne alkalmazni, ezeket a munkaidőalapot csökkentő elemeket.

 

Ennek értelmében nem lehetne az 50 km távolságot meg nem haladó járathosszon a munkaidőkből a kiállási időket kivenni, illetve osztott pihenőidőt alkalmazni.

Az autóbuszvezetők, ha változást akarnak, kényszerítsék ki a KKSZ és a KMSZ-nél, hogy az Alágazati Kollektív Szerződést mielőbb mondják fel és a szakszervezetek kezdjenek egy új AKSZ-ről tárgyalni a munkáltatói szövetséggel.

Abban az esetben, ha ezt a kollektív szerződést kötő szakszervezetek nem teszik meg, akkor tessék ezektől a szakszervezetektől a bizalmat megvonni!

 

Mindezek alapján a mai napon a KSZ tervezetének tárgyalásán a SZAKSZ kijelentette, hogy a régióban nem fogadja el hatályosnak a közép szinten megkötött Alágazati Kollektív Szerződést.

 

A SZAKSZ véleménye szerint, mindezt azért is tehetjük, mert a régióban a SZAKSZ 780 szakszervezeti taggal kollektív szerződést kötő szervezet. Alágazati szinten pedig nem aláírója az Alágazati Kollektív Szerződésnek. Egyértelműen kijelenthetjük, hogy az Alágazati Kollektív Szerződés léte nem szolgálja a munkavállalók, főleg az autóbuszvezetők érdekét, sőt azokat a munkáltatók felé teljesen kiszolgáltatottá tette. A munkáltató az elmúlt időszakban elfogadhatatlan mértékben csökkentette az autóbuszvezetők munkaidő alapját, a rendelkezésre állási idő „egyetemleges” alkalmazásával pedig jelentősen nőtt az autóbuszvezetők munkanapjainak száma. Ezzel arányosan pedig nem nőttek a bérek, mivel a rendelkezésre állási időre, csak a besorolási bér 40 %-át számolja el a munkáltató nagy része.

 

A SZAKSZ és az Autóbusz-közlekedési Szakszervezetek Szövetsége az autóbuszvezetők felé kötelezettséget vállal, hogy abban az esetben, ha közép szintek lehetőséget kap az Alágazati Kollektív Szerződés módosítására vagy egy új AKSZ megkötésére, akkor a rendelkezésre állási idő jelenlegi szabályainak a módosítását, eltörlését fogja kezdeményezni a Munkáltatói Szövetségnél.

 

Ezek után a döntés az autóbuszvezetők kezében van!

 

Dobi

Megosztás:
  • 495
  • 0