A Gemenc, Kapos és a Pannon Volán Zrt. egybeolvadásával létrejövő Dél-dunántúli Közlekedési Központ Zrt. Kollektív Szerződésének tárgyalása folytatódott, október 27. és október 29-én. A munkavállalókat képviselő – kollektív szerződést kötő – szakszervezetek (SZAKSZ, KKSZ Dél-dunántúli Területi Szervezete) teljes összhangban álltak ki az előzetesen közösen elfogadott tárgyalási stratégiájuk mellett, miszerint a társaságok átalakulása (egybeolvadása) nem jelentheti azt, hogy a munkavállalók bére, jövedelme csökkenjen és a kollektíva szerzett jogai sérüljenek. 

A négy tárgyalási forduló során sikerült a kollektív szerződés, majdnem 100 oldalas tervezetét végigtárgyalni és a lényeges szakaszok (foglalkoztatási szabályok, egységesített bérrendszer, ösztönző rendszerek stb.) tekintetében is részlegesen megállapodni a munkáltatóval. Maradtak nyitott kérdések, aminek a végleges lezárásához szükséges részletes számításokat végezni azért, hogy az előbbi elvek, maradéktalanul teljesüljenek.

Az új KSZ az autóbuszvezetők esetében is egy nagyon egyszerű, áttekinthető órabérrendszer bevezetését tervezi. A szakszervezetek a rendelkezésre állási idő és alkalmazása esetében, szigorú szabályok és korlátok felállítása mellett és a besorolási órabér 100 %-kal történő elszámolásával járultak csak hozzá, hogy a munkaidőalap ilyen eszközzel csökkenthető legyen. Az osztott pihenőidő alkalmazására – 50 Km járathosszt meghaladó fordák esetében – csak ott kerülhet majd sor, ahol a forda megosztását szeretné a munkáltató elkerülni, annak érdekében, hogy az autóbuszvezető ( az előírt pihenőidő biztosításával) akár egymást követő napokon keresztül vezényelhető legyen. Az osztott pihenőidőre járó bér meghatározása a következő tárgyalásokon kerül véglegesítésre. A szakszervezetek itt is szeretnék elérni, hogy erre az időre is a besorolási bér 100 %-a kerüljön elszámolásra a DDKK-nál.

Az 50 Km alatti fordák esetében, annak érdekében, hogy a napi munkaidő az autóbuszveuzetők esetében a 12 órát is túlléphesse, ez a KSZ-ben úgy kerül majd szabályozásra, hogy ebben a munkavállaló és a munkáltató egyénileg állapodik meg. Ezáltal a hosszú fordák napközbeni megosztására nem fog sor kerülni. Ez főleg a Kapos Volánnál dolgozó autóbuszvezetőket érinti.

A szakszervezetek, egyéb munkakörökben nem támogatták az osztott munkaidő alkalmazásának szabályozását a KSZ-ben, ezáltal azt sem tudják elfogadni, hogy a forgalmi szolgálattevők munkaidejét ezzel az eszközzel a munkáltató megoszthassa. 

A következő tárgyalásokra, 2014. november 4. és november 6-án kerül sor. Ezek a tárgyalások lesznek a legfajsúlyosabbak, mivel az érintett szakaszok végleges lezárása a társaság bér és jövedelemtömegét jelentősen érinti. Ezzel kapcsolatban egy nagyon fontos korlát az, hogy az új KSZ-ben foglalt szabályozások, összegszerűen nem léphetik túl a társaságok együttes 2014. évi bér és jövedelemtömegét.

A SZAKSZ úgy ítéli meg, hogy sikerülhet a munkáltatóval, 2014. november 15-éig a tárgyalásokat befejezni és a közös szándéknyilatkozattal biztosítani, hogy a munkavállalók számára egy jó tartalmú kollektív szerződés megkötésére kerüljön sor a társaságok egyesülése után.

Dobi

Megosztás:
  • 258
  • 0