Az érdekképviseletek meg akarják akadályozni, a további kiszervezéseket, telepbezárásokat illetve a részleges vagy teljes privatizációt. Egy regionális sztrájk sem kizárt.

Mint arról korábban beszámoltunk, szakított korábbi szövetségesével, és a LIGA tömörüléshez csatlakozott a Kapos Volán szakszervezete. Hozzájuk csatlakoztak a baranyai és a tolnai buszosok is. Egy tegnap aláírt dokumentum szerint a három szakszervezet ezután együttesen munkálkodik a dolgozói érdekvédelmen.

A Somogy, Baranya és Tolna megyében működő szakszervezetek megelégelték a volántársaságok vezetésének lépéseit, amit a racionalizálás jegyében hajtottak végre, és terveznek végrehajtani a jövőben – írta közleményében Dobi István a Kapos Volán Autóbusz-közlekedési Szakszervezet elnöke. A Dél-Dunántúli Régió Autóbusz-közlekedési Szakszervezet Koordinációs Tanácsát a Kapos Volán Autóbusz-közlekedési Szakszervezet, az ADU Baranya Megyei Független Szakszervezete és a DÁM (Tolna) Autóbuszvezetők Független Szakszervezete hozta létre, amelyek együttesen 805 főt képviselnek.

Dombi szerint ideje lenne kivizsgálni, hogy a volántársaságoknál a veszteség csökkentése érdekében tett lépések kinek az érdekeit szolgálták. Egyes területeken a műszaki háttér felszámolása, az autóbuszpark átlagéletkorát figyelembe véve veszélyeztetheti a menetrendszerű közlekedést, és jelentősen növeli a fenntartási költségeket. A szakszervezeti közlemény szerint a Gemenc Volánból „kiszervezett” és alvállalkozónál foglalkoztatott munkavállalók jövedelmi helyzete romlott, juttatásaik kifizetése sokszor késik – a szakszervezeti vezető a szolgáltatások egy multicég (az OrangeWays) számára való kiszervezésére utalt. Dobi István szerint a ezek a cégek azért tudják olcsóbban elvégezni a feladatot, mert az embereken spórolják meg a költségeket. Minimálbéren jelentik be őket, és olyan egyéb juttatásokat fizetnek nekik, ami után nem fizetnek adóterheket. Az alvállalkozók sem tudnak jobb szolgáltatást nyújtani, azért a három volán-társaságnak fontos, hogy állami tulajdonban maradjanak.

A szakszervezetek kezdeményezni fogják továbbá a foglalkoztatási szabályok felülvizsgálatát, mivel álláspontjuk szerint a jelenlegi szabályozás egyoldalúan a munkaadó érdekeit szolgálja. Azt szeretnék, hogy ne lehessen a munkaidőt csökkentve és jelentősen, negyven százalékkal kevesebb bérrel elszámolva a belföldi autóbusz-közlekedés területén alkalmazni rendelkezésre állási időt. A közlemény leszögezi: a három szakszervezet minden törvényes eszközzel, végső lehetőségként, ha kell sztrájkkal is megakadályozza a munkahelyek további csökkentését a régió volántársaságainál.

(forrás:mr1.hu)

Megosztás:
  • 312
  • 0