A Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ), 2017. július 3. napján a Nemzetgazdasági Minisztérium Foglalkoztatás-felügyeleti Főosztálynál bejelentést tett és kérte, hogy az DDKK, ÉMKK, ÉNYKK és a KMKK Zrt-nél, rendeljen el munkaügyi vizsgálatot, mivel a munkáltatók a foglalkoztatás során a hatályos munkajogi szabályait – a SZAKSZ megítélése szerint – több pontban is megsértik.

A NGM Foglalkoztatás-felügyeleti Főosztály, 2017. július 14. napján kelt levelében arról tájékoztatta szakszervezetünket, hogy a vizsgálat lefolytatására a megyei kormányhivatalok, megyeszékhely szerinti járási hivatalai jogosultak. Ezáltal a SZAKSZ bejelentését további intézkedés céljából, a Főfelügyelet megküldte a Baranya, Borsod-Abaúj-Zemplén, Hajdú-Bihar, Heves, Jász-Nagykun-Szolnok, Somogy, Szabolcs-Szatmár-Bereg, Tolna, Vas és Veszprém megyei Kormányhivatalainak, akik a vizsgálatokat az érintett társaságoknál fogják lefolytatni.


A munkavállalók által jelzett szabálysértések az alábbi témaköröket érinti:

Az évi rendes szabadság kiadásának törvényi előírásainak megsértése.

A munkavállalók utólag, a bérelszámolás során értesülnek a szabadság kiadásáról. A szabadság nem a rendeltetésének megfelelően a munkavállaló pihenését és regenerálódását biztosítja, mivel a munkáltató gyakorian 1-3 napokat ír ki havonta, több esetben „órapótlás” címén, mivel a rendelkezésre állási idő alkalmazása miatt a szabadságok elírásával teljesül a havi kötelező óraszám elérése.

Személyenként az évi 300 túlórát meghaladó éves foglalkoztatás.

A több munkáltatóra kötött Alágazati Kollektív Szerződés, éves szinten maximum 300 túlóra elszámolását engedélyezi és ezt több munkáltatónál megsértésre került, mivel az autóbuszvezetők foglalkoztatása során az évi maximum tólóra október végére teljesül, amit a társaság – a munkaerőhiányra hivatkozva – figyelmen kívül hagy.

A vezényléstől (munkaidő-beosztástól) eltérő foglalkoztatás során a pótlékolt munkabér elszámolásának elmaradása.

Több esetben előfordult, hogy a vezénylésmódosításokat a munkáltató írásban nem rögzíti. Továbbá a határidőn belüli módosítások esetében sem számol el 50 %-os bérpótlékot.

A munkaközi szüneteket a munkáltató csak papíron biztosítja.

Számtalan bejelentés alapján előfordult az is, hogy a munkáltató a munkaközi szünet igénybevételét nem biztosította a munkavállalók részére. Például a forgalmi szolgálattevőknél, akkor amikor egy személy látja el a feladatát, a munkáltató nem gondoskodik a helyettesítésről a munkaközi szünet alatt és a szolgálat felfüggesztését sem engedélyezi.

Az autóbuszvezetők és a karbantartók is a folyamatos 6 napos munkaidő-beosztásra panaszkodnak.

A 6 napos foglalkoztatás a munkavállalókat kimeríti, sokszor a majdnem egy hetes, folyamatos munkavégzés utolsó napjain annyira fáradtak, hogy nehezen tudnak a munkájukra koncentrálni. A megemelkedett, figyelmetlen munkavégzésből eredő baleseteket is magyarázhatja a kimerült és fáradt munkavállaló fizikális állapota.

Több társaság az autóbuszvezető lakhelyéről az autóbusz tárolóhelyére, saját személygépkocsijával történő utaztatását nem számolja el vezetési és munkaidőnek.

A SZAKSZ úgy gondolja, hogy az 561/2006/EK rendelet hatálya alá eső járművek vezetése előtt az odautazás, ami a munkavállaló saját tulajdonú személygépkocsijával történik, nemcsak a felmerült költséget kell a munkáltatónak – üzleti célú utazás címén, adómentesen – megtéríteni, hanem a vezetési időt és a munkaidőt is el kell számolni számára.

A bejelentésünkben felhívtuk a Foglalkoztatás-felügyeleti Főosztály figyelmét arra, hogy a termelésben dolgozó munkavállalók – főleg a munkaerőhiány által generált problémák miatt – túlhajszoltak, fizikai tűrőképességük határán állnak. Emiatt továbbra is nagy létszámban fontolgatják a Volán szakma elhagyását, ami a fluktuációt nem állítja meg, ezáltal a munkakörülmények sem javulnak.

Dobi István

elnök

Megosztás:
  • 409
  • 0