Az új személyszállítási törvény nem tartalmazza annak lehetőségét, hogy a Volán társaságoknál dolgozó munkavállalók, menetkedvezményben részesüljenek. Az országgyűlés elé beterjesztett törvényjavaslat, jelenleg csak a MÁV dolgozók, és onnan nyugdíjba vonult munkavállalók részére biztosítana utazási kedvezményt. A SZAKSZ elfogadhatatlannak tartja, hogy a törvény, az ágazatban dolgozó munkavállalók, csak egy részének kívánja az utazási kedvezményt, a jövőben biztosítani!
Évtizedek óta, az utazási kedvezményekkel járó pozitív hatást, a munkáltató a bérrendezéseknél, figyelembe vette, és azzal kalkulált a jövedelmek alakulásánál is.
Abban az esetben, ha a Volán társaságok munkavállalói, nyugdíjasai, és a dolgozók családtagjainak – korlátozott – ingyenes utazási kedvezményét, a törvény elfogadásával felszámolná a kormány, a munkavállalók határozott fellépésével kell, hogy számoljon. A munkavállalóknak összefogva, a nyomásgyakorlás eszközének teljes „fegyvertárával” kell, hogy megvédje a közlekedési ágazatban, eddig is biztosított utazási kedvezmények további juttatását, a munkavállalók és családtagjaik számára.
A társaságoknál elkészített felmérések azt igazolják, hogy a dolgozók és családtagjaik utazási kedvezményei, nem jelentenek akkora bevételkiesést a társaságok számára, mint amivel a kormányzat számol, és a kedvezmény megszüntetésével, ezen a területen megtakarítást – és többletbevételt – remél.
Abban az esetben, ha a személyszállítási törvényt nem módosítják, és azt a jelenlegi formájában fogadja el a parlament, ezáltal a Volán társaságok a munkavállalók és családtagjaik utazási kedvezményeit megszüntetik, rögtön el kell kezdeni a munkabeszüntetések szervezését!
A közlekedési ágazatban, azon belül a Volán társaságoknál működő szakszervezeteknek, most már ideje lenne komolyan venni az érdekvédelmet, és összefogva sokkal hatékonyabban ellátni a tagjaik képviseletét. A szakszervezeti tagok mozgósítása nélkül nem számíthatunk semmilyen eredményre, tehát meg kell győzni a munkavállalókat, hogy csak magukra számíthatnak, és ha szükségük van az utazási kedvezményük megtartására, ki kell állniuk érdekeik védelmében, az új személyszállítási törvény jelenlegi szabályozásával szemben.
Arról is kell beszélnünk, hogy a hatályos kollektív szerződések, jelenlegi formájában történő fennmaradása sem biztosított, mivel a munkáltatók az új Munka Törvénykönyv hatályba lépésével, – 2012. július 1. – a foglalkoztatási szabályok változtatásával – a munkavállalók sérelmére – jelentős megtakarításokkal számolnak, az élő munkaerő gazdálkodás területén.
A SZAKSZ megítélése szerint, az elkövetkező hónapokban a közlekedési ágazatra nehéz idők jönnek és az ágazatból történő pénzeszközök kivonásával, a munkavállalók jelentős érdeksérelemmel számolhatnak. Abban az esetben lehet csak tompítani a kormányzat és a munkáltatók lépéseinek negatív hatását a munkavállalókra, ha megvalósul a szakmában a szakszervezetek összefogása és egyesített közös fellépése, a kormány és a munkáltatókkal szemben.
Az összefogás és egy határozott fellépés elmaradása esetén, mi is a „húsdarálóba” kerülünk és utólagosan, csak arra marad időnk, hogy egy „vakkantás” nélkül nyalogathatjuk sebeinket, és ez a „kutyát” sem fogja érdekelni.
Dobi