A közép szintű bértárgyalások második fordulóján 2015. január 27-én, a munkáltatói szövetség (KKVSZ), még tárgyalási alapot sem biztosító bérajánlatot fogalmazott meg az egyeztetésen. A munkáltatói oldal  0 %-os keresetfejlesztésről, mint lehetőségről tájékozatta a szakszervezetek képviselőit. Az MNV Zrt. az üzleti tervek elkészítéséhez kiküldött állásfoglalásában, az előző évi bértömeg növekedést 0 %-ban határozta meg, ezáltal jelenleg keresetfejlesztésről – változatlan létszám mellett – nem lehet a munkáltatóknak, a szakszervezetekkel megállapodni.

Az AKSZSZ erre az „ajánlatra” egy demonstratív lépéssel válaszolt volna, aminek a lényege, hogy a szakszervezetek azonnal alakítsák meg a sztrájkbizottságot és a további tárgyalásokat, a tulajdonos MNV Zrt-vel, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium képviselőjének jelenlétében folytassák a szakszervezetek.

Ezen nyomásgyakorlás eszközét a többi szakszervezet még korainak ítélte és a munkáltatói szövetségnek egy hetet adott arra, hogy a munkavállalók számára is elfogadható bérfejlesztésre tegyenek javaslatot. Abban az esetben, ha erre a következő héten nem kerül sor, akkor a szakszervezetek keményebb lépéseket helyeztek kilátásba.

Az AKSZSZ nem értett egyet a társszakszervezetek döntésével, nem tudta elfogadni azt, hogy a sztrájkbizottság megalakítása elutasításra került és ez által a szakszervezetek nem helyezték a munkáltatót és a tulajdonost „nyomás” alá, ezért az AKSZSZ kivonul a közép szintű bértárgyalásból és tagszervezeteinek azt javasolja, hogy helyi szinten kezdjék meg a munkáltatóval, a 2015. évi keresetfejlesztésről a tárgyalásokat.

A 2015. évi keresetek emeléséről február 28. napjáig meg kell állapodni és nem szabad a tárgyalásokat májusig elhúzni, mint ahogy ez már közép szinten többször előfordult. A munkavállalók mozgósítása nélkül és a nyomásgyakorlás eszközének elvetésével a szakszervezetek nem lesznek képesek legalább egy 5 %-os keresetfejlesztést elérni az autóbusz-közlekedési társaságoknál.

Sajnálattal vettük tudomásul, hogy az AKSZSZ sokkal határozottabb fellépési javaslatát a többi szakszervezet nem támogatta, annak megvalósítását és bejelentését nem tartotta időszerűnek és indokoltnak.

Az AKSZSZ úgy látja, hogy a társszakszervezetek az érdekérvényesítő erő koordinálását is elutasították, mivel a szövetségünk 2015. január 8-án megfogalmazott javaslatát, miszerint alakuljon egy koordinációs tanács, mely összefogná, képviselné és kommunikálná a Közlekedési Központoknál képviselettel rendelkező szakszervezetek munkáját, támogató döntés hiányában lekerült a napirendről.  A Közúti Közlekedési Szakszervezet és a Közlekedési Munkástanácsok Szövetségének vezető testülete, még napirendjére sem tűzte az AKSZSZ javaslatát.

Dobi

Megosztás:
  • 242
  • 0