A mai napon arról értesült szakszervezetünk, hogy a DDKK Zrt-nél korábban hatályos kollektív szerződés alapján alkalmazott közlekedési költségtérítés rendszerét, a munkáltató nem kívánja tovább alkalmazni. A területi munkáltatói jogkörgyakorló úgy tájékoztatta az autóbuszvezetőket, hogy a saját tulajdonban lévő személygépkocsi használatának költségtérítése, maximum 15 forintban kerülhet a jövőben elszámolásra.

Ezt a költségtérítést abban az esetben számolná el és fizetné ki a munkáltató az autóbuszvezetők részére, ha lakhelyükről a munkavégzés helyére, csak úgy tudnak üzemkezdésre eljutni, ha saját személygépkocsijukkal utaznak el, hiszen ezen időszakban nincs menetrendszerű – autóbusz, vagy vasúti –  közlekedés.
Korábban, kb. 15 éve a Kapos Volán Zrt. állásfoglalást kért az akkori APEH-től, hogy van-e lehetőség ebben az esetben az üzemanyag és a adómentesen – akkor még 9 Ft/km. – kifizethető amortizációs költség elszámolására, kifizetésére?
A konkrét eset leírása után, az adóhatóság azt a választ közölte a KAPOS Volán Zrt-vel, hogy abban az esetben, ha a munkáltató üzleti érdekében utazik a munkavállaló a lakóhelyéről a változó munkavégzési helyére, az üzleti célú utazásnak minősűl, ez nem tekinthető munkába járásnak és így üzleti célú utaztatásként a munkáltató kifizetheti adómentesen az üzemanyag költséget és a mostani 15 Ft/km amortizációs költséget.
Mindezek alapján nem értem, hogy a VOLÁNBUSZ Zrt. miért gerjeszti a területeken az amúgy is feszült hangulatot és mi alapján várja el az autóbuszvezetőktől, hogy a VOLÁNBUSZ Zrt. érdekében, a saját kárára használja a tulajdonában álló autóját. A 15 forintos km. pénz még a használat során felmerült az üzemanyag költségét sem fedezi.
Nem marad más, a KDSZSZ a héten konzultációt kezdeményez és megpróbálja a munkáltatót jobb belátásra bírni, de addig is Ti autóbuszvezetők, akik érintettek vagytok ebben a költségelszámolási vitában, a holnapi napon jelentsétek be, hogy nem kívánjátok – ilyen feltételek mellett – használni munkába járás céljából a saját tulajdonú személygépjárműveteket.
Tájékoztatlak benneteket, hogy az egyéni munkaszerződésetekben – a Legfelsőbb Bíróság korábban meghozott határozata alapján – nem lehet belefoglalni, hogy az autóbuszvezető foglalkoztaási feltétele a saját személygépjármű tulajdonlása és annak igénybevétele a munkavégzés céljából.
A VOLÁNBUSZ Zrt-nek tudomásul kellene venni, hogy a központból kontrollálatlanul kiadott utasítások végrehajtása a munkahelyeken komoly feszültséget okoznak és ha a folyamat visszafordíthatatlanná válik, akkor ezek a meggondolatlan lépések a közösségi közlekedés biztonságát is veszélyezteti.
Dobi István
KDSZSZ elnök



Megosztás:
  • 380
  • 0