A SZAKSZ, a mai napon értesült, hogy a Közúti Közlekedési Szakszervezet és a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége, 2013. április 5-én aláírták a Közúti Közlekedési Vállalkozások Szövetségével, a hónapokkal korábban megkezdett egyeztetések végeredményeként, a Volán társaságokra hatályos, Alágazati Kollektív Szerződés – soron következő – módosítását.

A Munkástanács kérésünk ellenére is úgy döntött, hogy aláírja a KSZ módosítást, ezzel a KKSZ-el együtt felvállalta annak felelősségét, hogy ha a munkáltatók az év során felmondják a helyi kollektív szerződéseket, mivel a régiósítás miatt ez a döntés elkerülhetetlennek látszik, akkor kiszolgáltatottá válnak a szakszervezetek, és nagyon hátrányos helyzetből kezdődhetnek meg helyben a tárgyalások.

Mindaddig, míg a munkáltató úgy érzi, hogy az alágazati kollektív szerződésben foglaltak alapján egyértelműen tudja biztosítani a foglalkoztatást a társaságnál, nem érdeke, hogy az új kollektív szerződések a munkavállalók számára kedvező kondícióval kerüljön aláírásra. Lehetővé válhat a munkáltató számára, hogy a jövedelem elemek területén „karcsúsítást” érjen el, lásd BKV.

Az is érthetetlen számunkra, hogy miért, volt ez ennyire fontos? Miért nem kötötték a KSZ kötő szakszervezetek a módosítás aláírását a bértárgyalás eredményes lezárásához? A legnagyobb problémát az jelenti, hogy a fenti szakszervezetek által kötött kollektív szerződés, az utóbbi idők módosításai miatt nem a munkavállalók érdekeit szolgálja. Számtalan bírósági döntés, ami az elmúlt időszakban született azért volt a munkavállaló (felperes) számára kedvezőtlen, mert az AKSZ-ben foglalt szakaszokat vette figyelembe az eljáró bíróság. Ezek az ítéletek, főleg a rendelkezésre állási idő, osztott pihenőidő, szabadságok kiadása, vezénylés módosítás, és a vezényléstől eltérő berendelésekkel kapcsolatban indított pereknél volt érzékelhető.

Mikor jönnek már rá, a jelenleg kollektív szerződést kötő a szakszervezetek, hogy a munkavállalóknak jelenleg az lenne a jó, ha nem lenne érvényes, aláírt Alágazati Kollektív Szerződés. És mikor jönnek rá a munkavállalók, hogy az alágazati kollektív szerződésben a számukra előírt kötelezettségeken túl nincs olyan szakasz ami miatt annak fenntartása előnyökkel járna.

Itt és most felszólítom, a Közúti Közlekedési Szakszervezetet és a Közlekedési Munkástanácsok Szövetségét, hogy a dolgozók érdekét figyelembe véve, azonnal mondják fel az Alágazati Kollektív Szerződést. Továbbá addig új szerződés aláírására ne kerüljön sor, míg a Volán társaságok átalakítása során a régiós szintű (új) kollektív szerződések megkötésre, helyben nem kerül sor.

SZAKSZ elnök

Megosztás:
  • 322
  • 0