A VOLÁNBUSZ Zrt. elnök-vezérigazgatója 2019. április 3-án levélben kérte a Volán társaságoknál dolgozó munkavállalókat, hogy a társaságok további átalakítása során működjenek együtt a munkáltatókkal és úgy fogalmazott, hogy Csak úgy maradhatunk versenyképesek az egyéni közlekedéssel szemben, ha együtt, egymást támogatva haladunk előre a közösen meghatározott úton.” Abban az esetben, ha Dávid Ilona elnök-vezérigazgató ezt a mondatát komolyan gondolja, és a sikeres átalakulás szeretné levezényelni, akkor véleményünk szerint levelében meg kellett volna szólítania a munkavállalók többségét képviselő szakszervezeteket is.

 

 

A levél tartalmaz egy olyan szakaszt is, amiben a szakszervezetekkel történő konzultációk megtartását is említi. A projektet vezető Volánbusz Zrt. – a jogszabályi előírásoknak és a különböző megállapodásokban foglaltaknak megfelelően – rendszeresen tájékoztatja a dolgozói érdekképviseleteket a fontosabb mérföldkövekről, az integrációról szóló döntésről a munkáltatók kikérik az Üzemi tanácsok véleményét, továbbá konzultálnak a szakszervezetekkel.” A VOLÁNBUSZ Zrt. elnök-vezérigazgatója – a mai napig – konzultációt nem kezdeményezett, a társaságoknál képviselettel rendelkező szakszervezetekkel. Ezáltal értékelhető információk nélkül, nagyon nehéz szakszervezetként támogatni egy átalakítást, ami a munkavállalók további foglalkoztatását egyértelműen érinti.

 

Az is lényeges kérdés, hogy az elnök-vezérigazgató mit ért a hatékonyság további növelése alatt, mert ha ez a foglalkoztatás hatékonyságának további növelését jelenti, akkor ezzel kapcsolatban már vannak negatív tapasztalataink. „A szolgáltatási színvonal és a hatékonyság további növelése ugyanis elengedhetetlen feltétele a helyközi autóbuszos közszolgáltatási feladatok ellátására kiírandó pályázaton való sikeres szereplésnek.” Ugyanis korábban a társaságok a foglalkoztatás hatékonyságát úgy javították, hogy a rendelkezésre állási idő növelésével csökkentették a munkaidő alapot, a munkaerőhiány miatt fordákat vontak össze stb. Megjegyeznénk, hogy ezekkel az intézkedésekkel a munkavállalók többsége nem értett egyet, mivel őket ez hátrányosan érintette.

 

A levél végén pedig egy érdekes mondat, miért érdekes, mert nem tesz említést arról az elnök-vezérigazgató nő, hogy elégedett munkavállalók is kellenek ahhoz, hogy a kitűzött cél sikeresen megvalósuljon „Kérem, hogy a továbbiakban is legjobb tudásuk és lelkiismeretük szerint végezzék munkájukat annak érdekében, hogy minél több elégedett utassal találkozhassunk. Számítok Önökre!” Az ez évi sikertelen bértárgyalások eredményeként úgy tapasztaljuk, hogy a munkavállalók egyáltalán nem elégedettek, pedig a szolgáltatás színvonalának biztosításához, ezáltal az utasok elégedettségéhez is az kell, hogy szakmailag elismert és jól megfizetett munkavállalók végezzék a Volán társaságoknál a munkájukat.

 

Mindezek alapján a SZAKSZ úgy gondolja, hogy Dávid Ilona elnök vezérigazgató úrhölgynek minél előbb konzultációt kellene kezdeményezni a képviselettel rendelkező szakszervezeteknél és tájékoztatást adni a további összevonásokról, kiemelve a foglalkoztatást érintő kérdéseket.

 

A SZAKSZ csak abban az esetben támogatja a VOLÁNBUSZ Zrt., mint leendő munkáltatónak az összevonásról szóló stratégiáját, ha az átszervezésről folyamatos tájékoztatást kap és nem a döntések meghozatala után, hanem még az előtt kifejtheti véleményét, képviselve a szakszervezet tagjait. Továbbá egyértelművé válik, hogy ennek az átalakításnak a munkavállalók nem lesznek a vesztesei!

 

 

Dobi István

elnök

Megosztás:
  • 570
  • 0