Tisztelt Vezérigazgató Úr!

Mindig elgondolkozom azon, hogy a társaság vezetése miért csak akkor szólítja meg levelében a munkavállalóit, amikor a szakszervezetünk sztrájk megtartását helyezi kilátásba. Miért csak ekkor fontos, hogy elnyerje a vezetés a munkavállalók megértését, bizalmát?

Előfordulhatott volna, hogy működésünk során a Kapos Volán Zrt. vezetése sztrájkjainkat célszerűnek és indokoltnak tartotta volna? Szerintem nem, mivel ellentétes érdekek mentén ítéljük meg ezt a kérdést. Talán akkor amikor az Önök érdekeit is szolgálta. Akkor amikor a közszolgáltatói szerződések meghosszabbítása érdekében a szakszervezetek országos szinten összefogtak és tárgyalásos úton elérték, hogy 2016. évig nem lesz piac felszabadítás a közösségi közlekedés területén. Ez mindenkinek jó volt, Önöknek is, mivel a vezetők és a munkavállalók foglalkoztatása biztosabb az állami tulajdonú társaságoknál. Tehát itt már el kell, hogy ismerje, hogy a szakszervezetek nélkül ez nem sikerült volna.

Vezérigazgató Úr, a szakszervezet nem csak azért kell, hogy a munkavállalók számára a legkedvezőbb béremelést érje el, hanem azért, hogy kellő szervezettség mellett a munkavállalók mozgósításával kellő tekintélyt érjen el a munkáltatónál. Ezáltal megfelelő szinten tudjon képviseletet nyújtani tagjai számára.

Ön nagyon jól tudja, hogy az egyéni munkaügyi viták esetében jogi képviselettel segítjük tagjainkat, hogy a munkáltató ne tudja több tízezer forintra büntetni, és legrosszabb esetben a munkavállaló munkaviszonyát megszüntetni.

Tekintsünk vissza az elmúlt húsz évre, mit tettünk mi a tagjaink érdekében. Szakszervezetünk elérte, hogy országos szinten is elismert, nagyon jó tartalmú kollektív szerződést kötöttünk a munkáltatóval. Ön szerint ez a szakszervezet nélkül létrejött volna? A szakszervezeti irodában, bárki megtekintheti a Gemenc és a Pannon Volán Zrt. kollektív szerződését és megállapíthatja, hogy ott milyen tartalmú szerződést írtak alá az elmúlt években. A kiállási időt  a Pannon, Gemenc Volánnál besorolási bér 43 %-val számolják el, ellentétben nálunk ez 100 %, amit Ön emlékezzen vissza szeretett volna csökkenteni, de a szakszervezetünk ebben nem volt partner. A Kapos Volánnál a szakszervezet kezdeményezésére kb. 15 éve bevezettük a teljesítmény bérezés helyett az órabéres foglalkoztatást az autóbuszvezetőknél is. Visszaemlékszem milyen nehéz volt, a szakszervezet nélkül ez sem ment volna.

A buszvezetőknél nem engedtük a váltóműszakot bevezetni. Nem engedtük a havi munkaidő keretet több havira módosítani, ami által el lehetne tüntetni a túlórára kifizetett béreket. Nem támogattuk a kaposvári műszaki üzem újbóli kiszervezését.

A Kapos Volán Zrt.-nél nem sikerült a vállalati üdülőket eladni, mert nem engedtük. A szakszervezet irányításával megszüntettük a formaruha ellátás problémáit és a jelenlegi juttatások egyedülállóak a Volán szakmában. Nem engedtük a Marcali telephelyet rögtön bezárni, másfél évig még sikerült elodázni ezt a döntést. Nem engedtük a Marcali térséget alvállalkozásba kiadni, pedig a munkáltató ezt is szerette volna. A cafeteria  rendszert létrehozása miért is érdeme a társaságnak?

A rendszer alapjai adottak voltak, hiszen az étkezési utalvány, a mosatási pénzek és egyéb olyan juttatások képezték az alapot, amit a munkavállalók azelőtt is megkaptak. A munkáltatónak is jó volt a rendszer létrehozása, mivel tudta csökkenteni a költségét, amit a juttatások után fizetett. Legyünk tárgyilagosak Vezérigazgató Úr!

Milyen eredményeket értünk el az elmúlt húsz év alatt megtartott sztrájkunkkal, ezt kérdezi Ön? Válaszolok rá. Azt már elértük, hogy megírta ezt a levelet a munkavállalók számára, tehát számol azzal, hogy szakszervezetünk mozgósítani tudja a munkavállalókat, tagjainkat, akik fegyelmezetten részt vesznek a 2011. március 10-ére meghirdetett sztrájkunkban. Ezek szerint szakszervezetünk rendelkezik a tagjai bizalmával, támogatásával. De miért is van közöttünk most konfliktus, mert a munkavállalók 6 %-os bérfejlesztéséért harcolunk, és ez a mi dolgunk, ezért hívnak minket szakszervezetnek.

Miért van az, hogy minden évben arra készítenek fel minket munkavállalókat Önök, hogy ez az év már sokkal nehezebb lesz és kénytelenek vagyunk összébb húzni a nadrágszíjat. Közben több tíz milliós eredményt könyveltünk el év végén. Itt jön a probléma, beledőltünk a saját kardunkba, hogy tudjuk megismételni a 2010. évi eredményt idén is. Mert, ha ez nem sikerül, akkor nem lehet bért emelni 2011. évben a Kapos Volánnál.

A munkavállalók tűrőképessége most fogyott el! Nem érdekel minket a tulajdonos által előírt kritériumok, ami teljeset életszerütlenek és Önök azért, hogy ne kerüljenek konfliktusba a tulajdonossal, mindent  megtesznek annak érdekében, hogy a társaság üzleti terve a tulajdonos elvárásai alapján készüljön el.

A munkavállalóknak viszont ki kell fizetni a közüzemi számlákat, el kell tartani családjukat vagyis tisztességes munkájukért annyit kellene, hogy keressenek, hogy ezek az elvárások teljesüljenek.

Írja levelében, hogy a szakszervezetünk még részmegállapodást sem tudott kötni, de kinek a hibájából? Önök nem tudtak elmozdulni a megalázó 2,7 %-os mértékű bérfejlesztési ajánlatuktól, mivel a MNV Zrt. határozottan előírta, hogy mit írhatnának alá velünk. Akkor kinek a hibájából nincs megállapodás? Három hónapja „hülyére” veszik a szakszervezeteket, – már akit lehet – és az időhúzó tárgyalásukkal ismételten elérték, hogy egyre több szakszervezet aláírja a tulajdonos diktátumát az 1,9- 2,2 % közötti megalázó bérfejlesztést, amit három társaságnál nem is vállaltak fel, ott a béremelés 0 %.

Javaslom Önnek, hogy gondolkodjon el azon, hogy legközelebb ha a munkavállalókhoz fordul levelével, úgy érveljen, hogy annak 100 %-os valóságalapja legyen, ezáltal ne adjon lehetőséget számunkra, hogy válaszlevelünkben szembesítsük Önt téves megállapításaival.

Kaposvár, 2011. február 16.

Tisztelettel:

Dobi István

elnök

Megosztás:
  • 408
  • 0