A DDKK Zrt-nél megnéztük, hogy 2016. februárban egy átlagos órabér és foglalkoztatás mellett, hogy is alakul egy 20 éves gyakorlattal rendelkező autóbuszvezető nettó keresete, amit a társaság a dolgozó bankszámlájára utalt. Ez az összeg 124 722 Ft. volt, tehát alig többet kereset, mint a szakmunkás bérminimum és ezért vállal felelősséget az utasok testi épségéért és az általa vezetett több tíz milliós forint értékű autóbuszért.

 

Az érintett autóbuszvezető jelenléti ideje – amit a munkahelyén töltött – 209 óra volt, ebből a társaság csak 155 órát ismert el munkaidőnek. Rendelkezésre állási időként, 37 órát számolt el, ami a munkaidő 24 %-át tette ki. A törvényes havi munkaidőt 2 nap szabadság kiírásával tudta biztosítani a munkáltató! Naponta a vezetési időben 210-250 Km. teljesített a munkavállaló.

 

A fenti példa bármely VOLÁN társaságnál tapasztalható, tehát ez általános foglalkoztatási probléma az autóbuszvezetők számára.

 

Ezen kellene nagyon sürgősen változtatni! Ezért kell az országos kollektív szerződést módosítani, vagy felmondani.

 

Továbbá azért kell egy jelentős mértékű bérfelzárkóztatást megvalósítani a VOLÁN társaságoknál mert, ha ez nem következik be és nem nő drasztikusan – 3 év 50 % béremelés – az autóbuszvezetők és a karbantartó szakmunkások bére, akkor a szolgáltatás jelenlegi színvonalát sokáig már képtelenség lesz biztosítani. A társaságoknál tapasztalható munkaerőhiány – a nagyfokú fluktuáció miatt is – már kezelhetetlen problémát jelent a munkáltató számára, aminek a felszámolását egyértelműen a bérek jelentős emelésével lehet csak biztosítani. 

 

 

 

Dobi István

elnök

Megosztás:
  • 1087
  • 0