Az ÉMKK Zrt. munkavállalói közül Borsod-Abaúj-Zemplén megyében, az elmúlt napokban közel 50 fő autóbuszvezető létesített tagsági jogviszonyt a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezetnél. Ezzel az ÉMKK Zrt-nél mindhárom megyében ellátjuk a munkavállalók érdekvédelmét. Az Alapszervezet megalakulásáról és a képviselőinek megválasztásáról a tagság, 2018. január 6. napján fog Miskolcon dönteni.
A SZAKSZ szeretné, hogy az újabb alapszervezet képviselője már részt vegyen az ÉMKK Zrt. 2018. január 8. napjára összehívott bértárgyalásán, így mindhárom megye alapszervezeti elnöke közvetlenül képviselheti tagjait a bérfejlesztésről szóló egyeztetésen.
A mai napon, Miskolcon több autóbuszvezetővel sikerült találkoznom, akik közül többen a tagfelvételüket is kérték szakszervezetünknél. Elmondták, hogy az alacsony bér miatt kialakult munkaerőhiányt, többek között a teljes jelenléti idő – munkaidőként történő – el nem ismerése (rendelkezésre állási idő) a szabadságok kiadásának munkáltató által történő szabálysértései és nem utolsósorban az autóbuszok túlfogyasztásai miatt történő munkabércsökkentések okozzák.
A SZAKSZ álláspontja, az autóbuszok túlfogyasztása miatti munkáltatói intézkedéssel a következő:
A Volán társaságok egyedi normákat alkalmaznak, vagyis a gyári normákat jelentősen, több literrel csökkentik. Az útvonalszorzókat is követhetetlenül, sokszor érthetetlen módon képzik. Ezáltal akkor, amikor a saját normaképzésük során az autóbuszvezetőket túlfogyasztás miatt – kártérítési határozat nélkül – a munkáltató által meghatározott összeg megtérítésére, elismerést iratnak alá az autóbuszvezetőkkel, akkor – megsértve a hatályos jogszabályokat – törvénysértő módon járnak el!
Azok az auztóbuszvezetők, akik a szakszervezetünknél létesítettek tagsági jogviszonyt és nem értenek egyet az általuk vezetett autóbusz túlfogyasztással, semmilyen nyilatkozatot ne írjanak alá, amivel a túlfogyasztás tényét és a kár okozását magukra vállalnák! Ezekben az esetekben, ha egyéni munkajogi vita jön létre a munkáltatóval, akkor a szakszervezet jogsegélyszolgálata tagunknak képviseletet biztosít.
Az autóbusz tankolása során, abban az esetben, ha az egyedi normához képest a betankolt mennyiség túlfogyasztást mutat, minden esetben a javítókönyvben a túlfogyasztást jelezni kell!
A bírói gyakorlat során, ez esetben mentesülhet az autóbuszvezető a túlfogyasztás miatt kiadott kártérítési összeg megfizetésétől.
Természetesen minden munkavállalónak be kell tartani a társaság üzemanyag-gazdálkodásával kapcsolatban kiadott belső utasítását, vagyis minden esetben a gépjárművet tele kell tankolni és az üzemanyag zárt rendszerét fent kell tartani.
A SZAKSZ tisztességes munkáért, megélhetést biztosító munkabért követel, ami megállíthatja a VOLÁN társaságoknál dolgozó képzett és nagy gyakorlattal rendelkező munkavállalók elvándorlását!
Dobi István
elnök