A Szövetségünk javasolja a KKSZ-nek, mint a VOLÁNBUSZ Zrt-nél – a 2020. február 14. napján meghozott kongresszusi döntés után – a második pólusú társszakszervezetnek, hogy az alábbi javaslatunk alapján, induljanak meg a munkáltatóval az egyeztetések a Volán szakmában bevezetésre kerülő életpálya modellről. Természetesen a KDSZSZ javaslata kiegészíthető, Szövetségünk ezt egy vitaanyagnak tekinti.
A KDSZSZ úgy gondolja, hogy a munkavállalók megtartása érdekében és a betöltetlen státuszok megszüntetése miatt a Volán szakmában jelentős béren kívüli juttatási rendszert kell azonnal bevezetni. Ennek hiányában a közszolgáltatás feladatellátása már 2020-ban veszélybe kerülhet.
Fontos megismerni az ágazati korfát, amely 2022-re olyan mértékű 60 év feletti munkavállalói arányt mutat amely az éves több tízmilliós utaskapcsolatú országos helyközi és helyi autóbuszos közlekedés lebénulását jelentheti. Arra is tekintettel, hogy a Volán szakma életkor szerinti megoszlását vizsgálva, a fluktuáció a 30 év alatti kategóriában a legmagasabb, kijelenthető, hogy az azonnali és jelentős ( legalább 15 % ) béremelés csak részben gyógyír a problémára.
Mindezek alapján a KDSZSZ javaslata:
– Utazási kedvezmények kiszélesítése : a MÁV Zrt. munkavállalóinak  és ezek családtagjainak nyújtott  körben  és ennek megfelelő  mértékben, a Volánbusz Zrt-nél is ezen kedvezményrendszer biztosítása, a helyközi közlekedésben 2020.június 1-től.
– Lakáscélú támogatás biztosítása: munkavállalónként 10 millió forintos kamatmentes 15 éves futamidejű kölcsön nyújtása lakás/ ház vásárlásra, felújításra, bővítésre ( ezzel együtt keresőképtelenségre kötött biztosítás, a munkáltató költségviselése mellett ) 2021. január 1-től.
– Jóléti intézményrendszer korszerűsítésére, felújítására 500- 500 millió forint ráfordítás 2020. és 2021 években, átlátható, egységes és transzparens beutalási rendszerrel, elektronikus elérési platformmal.
– Egészségbiztosítási szolgáltatási kötvény a munkavállalókra, labordiagnosztikai, járóbeteg és szakorvosi vizsgálatot, egy napos műtétet tartalmazó szolgáltatású, biztosítási szerződés kiterjesztése minden dolgozóra.
– Kedvezményes, önköltségi áron történő Üzemanyag kártya biztosítása a munkavállalóknak, a Volánbusz zárt telephelyen kívüli benzinkútjain történő tankolásra.
– A Törzsgárda juttatási rendszer átalakítása, megtartási bónusszá, amely a 3, 6, 10 évet eltöltött munkavállalókat kiemelten jutalmazza 2 havi munkabérnek megfelelő összeggel.
– Egységes pulykapénz bevezetése, minden tárgyév december 15–én, egyhavi munkabérnek megfelelő összegben.
– Autóbuszvezetői munkakörben a pihenőidő / munkaidő újra szabályozása.
– Autóbuszvezetői munkakörben a munkaruha/ formaruha termékkör bővítése a megváltozott éghajlati viszonyok (szerelvénykönnyítés) tükrében.
– Egységes szemvizsgálati és munkavédelmi szemüvegtámogatási rendszer, 50 ezer forintos/ jogosult egységes támogatással.
– Kedvezményes kondíciójú Volán bankszámlacsomag kialakítása.
– Kitelepült bankfiók szolgáltatás bevezetése a fővárosban és a megyeszékhely központi telephelyeken, munkaidőben.
– Kitelepült Kormányablak szolgáltatás bevezetése a fővárosban és a megyeszékhely központi telephelyeken, munkaidőben.
– Munkavállalók felsőfokú, nappali tagozatos tanulmányokat folytató gyermekeik számára, az első félév megkezdésekor 100 ezer Ft értékű egyszeri felvételi támogatás.
– A szellemi foglalkoztatottak körében, nem vezető beosztásúak esetén 200 fő kiválasztotti körben 2 éves, évente 150 ezer forint értékű továbbképzési juttatás biztosítása, e munkavállalói kör szakmai fejlődésének biztosítására.
A KDSZSZ a fentiekben felsorolt juttatások bevezetésével gondolja úgy, hogy a Volán szakmában életpályamodell bevezetéséről beszélhetünk.
Az elképzeléseinket, vitaindítónak szántuk, várjuk a KKSZ és a VOLÁNBUSZ Zrt. észrevételeit, a javaslatunkkal kapcsolatban.
Dobi István
KDSZSZ elnök



Megosztás:
  • 1142
  • 0