Az ÉMKK Zrt és a DDKK Zrt-nél dolgozó autóbuszvezetők jelezték, hogy a társaságok akkor is rendelkezésre állási időt alkalmaznak, amikor Ők munkahelyükön tartózkodnak és munkát végeznek. Ez a két társaság az, aki milliós összegű kártérítési pert indított a SZAKSZ és elnöke ellen, azért mert álláspontjuk szerint a fekete pólós demonstrációnkkal kapcsolatban kiadott felhívásunkban valótlanságokat állítva, rágalmazással a társaságok rossz hírnevét keltettük.

Mennyire érdekes, hogy sorba dőlnek ki a csontvázak a szekrényekből! Hiszen a napokban bizonyosodott be, hogy ez a két társaság a rendelkezésre állási idővel manipulál és a bércsalással okoz kárt a munkavállalóiknak. Teszik ezt azért, hogy a munkaidőalapot tovább csökkentsék, ezzel is enyhítve a munkaerőhiány miatt kialakuló egyre nagyobb problémát.

A jogsértő munkáltatói magatartástól sem riadnak vissza, mivel a műhelyben eltöltött és ott a javításban közreműködő autóbuszvezetők idejét rendelkezésre állási időnek minősítve, nem ismerik el munkaidőnek. Pedig a munkavállaló mozgatja az autóbuszt, ami például a menetíró berendezés is rögzít.

Arra is van példa, hogy a két autóbuszvezetőt igénylő távolsági járaton a munkáltató rendelkezésre állási időt rendel el és amit a közlekedési jegyzékben is rögzít. Teszi ezt úgy, hogy a társaság kollektív szerződésében az szerepel: „A rendelkezésre állási idő minden olyan idő, amely nem minősül munkaidőnek és pihenőidőnek, amely során a munkavállalónak nem kell a munkahelyén tartózkodnia, ……………………”

Ebben az esetben az az autóbuszvezető, aki vezényelve van egy járatra, ahol két autóbuszvezető végzi a munkát, az egyik vezet a másik pedig a buszon ülve utazik és majd később Ő ül a vezetőülésbe, hogy lehet rendelkezésre állást előírni számára, ha nem kötelező a munkahelyén tartózkodni a rendelkezésre állási idő alatt?

Arról már nem is beszélve, hogy ugyancsak az ÉMKK Zrt-nél a munkáltató a kollektív kötő szakszervezetekkel abban állapodott meg, hogy: „A társaság javítóműhelyeiben történő javítás idejére is a rendelkezésre állási időre vonatkozó szabályok érvényesek.”

A SZAKSZ álláspontja az, hogy csak akkor lehet rendelkezésre állási időt alkalmazni, ha az autóbuszvezető nem végez munkát, nem kell a munkahelyén tartózkodnia és szabadon rendelkezik ezzel az idővel! Minden más esetben a rendelkezésre állási idő alkalmazása törvénysértő!

A DDKK Zrt-nél 11 évig az egyik két műszakos fordánál nem alkalmazott rendelkezésre állási időt, mivel a szakszervezettel ebben állapodott meg. Ezt figyelmen kívül hagyva, pár hónapja, a fordánál is elkezdte alkalmazni a rendelkezésre állási időt és így a délelőtti szolgálatban, ahol a munkaidő 8 órát alig haladta meg, a rendelkezésre állási idő bevezetésével, ez 6 órára csökkent.

Meddig feszíti a munkáltató a húrt?! Nem fél attól, hogy még több munkavállaló csapja rá az ajtót és megy el a társaságtól?

A SZAKSZ kéri autóbuszvezető tagjait, hogy jelezzék a szakszervezet felé azokat az eseteket, amikor úgy ítélik meg, hogy a munkáltató nem megfelelően alkalmazza a rendelkezésre állási idő szabályait, és ezáltal nem szabályszerűen számolja el a foglalkoztatás során a munkaidőt.

A bejelentéshez a közlekedési jegyzékek, a menetlevelek a bérelszámolási dokumentumokat, valamit a javítókönyv bejegyzéseinek másolatát juttassátok el a szakszervezet helyi vezetőjéhez. Abban az esetben, ha a kifogás megalapozott lehetőség van a kiesett munkaidőre járó bér perlésére, amihez jogi képviseletet biztosítunk.

Elég volt a rendelkezésre állási idő alkalmazásából a menetrendszerű autóbuszközlekedésben! A SZAKSZ követeli a szabályozás újratárgyalását és a Közlekedési törvény megváltoztatását!

Dobi István

elnök

Megosztás:
  • 288
  • 0