A SZAKSZ 2013. decemberében a Generali Biztosító Zrt-nél felelősségbiztosítást kötött minden szakszervezeti tagjára, aki autóbuszvezetői munkakörben dolgozik a Volán társaságoknál. A biztosítás kiterjed a munkavállaló gondatlan munkavégzése miatt okozott kár megtérítésére. A biztosító társaság minden esetben – az önrész levonásával – megtéríti a kár összegét a munkavállalónak, ha kártérítési határozatban kötelezi a munkáltató a kár összegének megfizetésére és a kártérítési határozatban szerepel, hogy a munkáltató a munkavállaló munkabéréből a kár összegét egy, vagy több részletben levonja.

Szakszervezetünk 2014. januárjában tájékoztatta a Dél-dunántúli Közlekedési Központ vezérigazgatóját, Bebics János urat arról, hogy a SZAKSZ egy felelősségbiztosítással kíván gondoskodni az autóbuszvezetői munkakörben foglalkoztatott tagjairól. Mindezek mellett kértük a vezérigazgatót, hogy a régióhoz tartozó Volán társaságoknál egységesen alkalmazott eljárás bevezetésére kerüljön sor, vagyis minden társaságnál kártérítési határozattal záruljon az eljárás.

Erre a megkeresésünkre a Dél-dunántúli Közlekedési Központ vezérigazgatója utasítást adott a társaságok munkáltatói jogkörgyakorlói számára, hogy a hatályos jogszabályokat, továbbá a szakszervezet által kötött felelősségbiztosítás feltételeit is figyelembe véve, kártérítési határozatokban foglalva hozzák meg döntésüket.

A Gemenc Volán munkáltatói jogkörgyakorlója és a társaság jogi irodája nem kívánja figyelembe venni a vezérigazgató utasítását és minap lefolytatott eljárás során azzal az indokkal utasították el az autóbuszvezető kérését, hogy kártérítési határozat formájában kötelezzék a kár megtérítésére, hogy a Gemenc Volánnál ez nem szokás.

A kártérítésre kötelezett autóbuszvezető ebben az esetben 45 000 Ft-tól esne el, mivel a biztosító kártérítési határozat nélkül nem fizet. A Kapos és a Pannon Volánnál is az Mt. előírásainak és a vezérigazgatói utasításnak megfelelően kártérítési határozattal kötelezik a munkavállalókat a kár megtérítésére.

Megkérdezném, erre a Gemenc Volán Zrt. munkáltatói jogkörgyakorlói miért nem képesek? Talán azért, hogy a SZAKSZ által nyújtott biztosítási szolgáltatás ne ösztönözze más területen – Dombóvár és Tamási üzemeken túl – a munkavállalókat arra, hogy belépjenek szakszervezetünkbe?

Félnek attól, hogy akár Szekszárdon, Bonyhádon és Pakson is sikerül a SZAKSZ-nak munkahelyi szervezeteket alapítani?

Elgondolkodtató, hogy a Gemenc Volán Zrt. munkáltatói jogkörgyakorlói és a társaság jogi irodája nem kívánja betartani a vezérigazgató utasítását és ezt tehetik büntetlenül, mivel a mai napig a helyükön maradhattak! Kik állnak ezek az emberek mögött? Kik azok akik támogatják ezt a pitiáner munkáltatói magatartást?

A szakszervezet elvárja a társaság vezérigazgatójától, hogy álljon a sarkára és tegyen rendet a Gemenc Volánnál. Követelje meg, hogy az utasításait hajtsák végre, és hozzon olyan döntéseket, ami a társaságnál megteremti a rendet és a fegyelmet a felső vezetők körében is.

Egy kis visszatekintés mi miatt fogalmaztunk a fentiekben olyan határozottan.

A SZAKSZ a mai napig sem kapott magyarázatot arra – mivel a munkavállalók nem mernek e kérdésben megnyilatkozni –, hogy 2012. januárjában milyen nyomásra lépett ki egy napon 87 fő szakszervezeti tag a Szekszárdi Munkahelyi Szervezetből. Amit azon a napon Amrein Károly akkori vezérigazgató az újságíróknak bejelentett úgy, hogy erről szakszervezetünknek nem volt tudomása.

Miért történhetett meg, hogy a 2014. évre szóló bérmegállapodást Amrein Károly operatív igazgató úr úgy bírált felül, ami megsértette a szerződést kötő felek akaratát és differenciáltan állapította meg a munkavállalók alapbéremelését. Tette ezt úgy, hogy a Dombóvár és Tamási üzemeknél, ahol csak SZAKSZ-os munkavállalók vannak, nagyon kevesen kapták meg a megállapodásban foglalt egységes 2,8 %-os alapbéremelést. Kíváncsiak lennénk, hogy más területeken, ahol nincs szakszervezetünknek szervezete, milyen mértékű bérfejlesztések lettek végrehajtva?

Miért van az, hogy a szakszervezetünk tisztségviselőit megpróbálják elmozdítani addigi vezényelt vonalaikról és egy másik fordára – ami számukra hátrányos és jövedelemcsökkenéssel is jár – átvezényelni, miután ezzel kapcsolatban kivizsgálást és magyarázatot kérünk, a kollégáink visszahelyezésre kerülnek.

Elfogadhatatlan az is, hogy a SZAKSZ jogásza által 2014. januárjában megfogalmazott megkeresésre, ami az alvállalkozótól visszahelyezett munkavállalók követeléséről, valamint a munkavégzés kezdetéhez és befejezéséhez kapcsolódó (15-15 perc) munkaidő elszámolásának elmaradásával van kapcsolatban, a Gemnenc Volán Zrt. által megbízott Runyai ügyvédi iroda 5 hónap elteltével sem adott semmilyen választ. A SZAKSZ fontolja az ügyvédi iroda bepanaszolásást az Ügyvédi Kamaránál.

Na ezekből lett elegünk!

Abban az esetben, ha nem következik be változás és nem lesz vége ennek a szánalmas munkáltatói magatartásnak a Gemenc Volánnál, szakszervezetünk, 2014. augusztus 1. napján demonstrációt tart a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnál. A demonstráció célja, hogy felhívja a miniszter figyelmét arra, hogy a Dél-dunántúli régióban veszélybe került a Volán társaságok sikeres átalakítása a Gemenc Volán Zrt. volt vezérigazgatója és jelenlegi felső vezetőinek magatartása miatt, ami a munkabékét is folyamatosan veszélyezteti.

Dobi

Megosztás:
  • 310
  • 0