A SZAKSZ a Volán társaságoknál dolgozó autóbuszvezetők körében, 2019. március 5. napjával aláírásgyűjtésbe kezd azért, hogy a közúti közlekedésről szóló törvény 18/A. § az utazó munkavállalók munkaideje című szakaszában, a rendelkezésre állási idővel kapcsolatos előírásokat a parlament módosítsa.

A SZAKSZ álláspontja, hogy a belföldi menetrend szerinti autóbusz-közlekedésben a rendelkezésre állási idő alkalmazása elfogadhatatlan és a munkahelyen eltöltött idő, az legyen munkaidő.

 

A törvény úgy rendelkezik, hogy az autóbuszvezetőnek a rendelkezésre állási idő alatt nem kell a munkahelyén tartózkodnia. Kérdezi a SZAKSZ, hogy egy Sátoraljaújhely és Miskolc között közlekedő autóbuszvezető, 9 óra 20 perckor érkezik a célállomásra és ott áll 10 óra 20 percig, amikor visszaindul Sátoraljaújhelyre, akkor 30 percet rendelkezésre állási időként és nem munkaidőként számol el a munkáltató. A törvény szerint ezen időszakban, ami 30 perc, nem kell az autóbuszvezetőnek a munkahelyén tartózkodni, de mit csináljon, hova menjen? A Volánok ezeket az időket, perceket összeadják és a forda alapján ez egy napi vezénylésnél lehet több óra is, ami ahogy írjuk akár félóránként összeadódva képződik.

 

A SZAKSZ március 5. napjától elkezdi az aláírásgyűjtést (név, törzsszám, aláírás), ami az alábbi tartalommal kerül kiadásra:

 

A ………. Zrt. autóbuszvezetője követelem, hogy a kormány 2019. szeptember 1. napjáig készítse el és az azt követő első Országgyűlés napján terjessze a parlament elé, az 1988. évi I. törvény a közúti közlekedésről szóló törvény módosítását, amiből kikerül az a megfogalmazás, hogy a menetrendszerinti autóbusz-közlekedésben foglalkoztatott munkavállalók esetében a rendelkezésre állási időt, – e törvény előírásai alapján – a munkáltató alkalmazhatja.

 

Követeljük továbbá, hogy a Közúti Közlekedési Szakszervezet és a Közlekedési Munkástanácsok Szövetsége, mint alágazati kollektív szerződést kötő szakszervezetek, a rendelkezésre állási idővel kapcsolatos szakaszokat a közép szintű kollektív szerződésben – a felmondás szabályainak betartásával – mondja fel!”

 

Az áláírásgyűjtés 2019. március 5. napjával kezdődik és 2019. április 5. napjáig fog tartani.

Az íveket összegyűjtve, azt egy petíció formájában fogja a SZAKSZ az Emberi Erőforrás Minisztériuma vezetőjének – vagy megbízottjának – átadni.

 

A SZAKSZ több ezer autóbuszvezető aláírására számít!

 

Abban az esetben, ha a jogalkotók nem változtatnak a törvény szövegén, akkor a SZAKSZ kezdeményezni fogja, hogy az autóbuszvezetők a SZAKSZ-nál helyezzék letétbe biankós (üresen hagyott, fontos adatokat egyenlőre nem tartalmazó) felmondásukat, amivel a rendelkezésre állási idő alkalmazásával kapcsolatban, nyomást gyakorolhatunk a jogalkotóra.

 

Abban az esetben, ha a az autóbuszvezetők legalább 50 %-a nem látja el kézjegyével az aláíró íveket, akkor a SZAKSZ az akciót eredménytelennek minősíti és ezzel a problémával a közeljövőben nem kíván foglalkozni.

 

 

 

Dobi István

elnök

 

 

Megosztás:
  • 367
  • 0