A VOLÁNBUSZ Zrt. a mai napon tájékoztatta a KKSZ, VKSZ és a KDSZSZ elnökét a társaságnál, 2020. április 1. napjával  bevezetni kívánt, egységes bérrendszer koncepciójáról. Az előadás során a szakszervezetek egy prezentáció keretében ismerték meg a munkáltató elképzeléseit, amivel a VOLÁNBUSZ-nál egységesítenék az autóbuszvezetők  bérrendszerét. A társaság elnök-vezérigazgatója, Dávid Ilona kijelentette, hogy az új bérrendszer bevezetésével az érintett munkavállalók keresete nem csökkenhet.  Arra is kitért az elnök-vezérigazgató asszony, hogy az új bérrendszer bevezetése nem érinti a jelenlegi besorolási béreket, tehát akinek az egyéni munkaszerződésében a tervezett minimum órabérnél, jelenleg magasabb az alapórabére, az nem fog változni.
A tervezett alapórabért a munkáltató minimum órabérnek tekintené, tehát attól kevesebb órabérrel nem lehetne autóbuszvezetőt alkalmazni a társaságnál. Az új bérrendszer bevezetése során, az autóbuszvezetők bázis időszakban kifizetett béréhez képest, a társaság 115 000 000 Ft-tal több munkabért biztosít, amit a területi különbségekből eredő bérfelzárkóztatáshoz kíván felhasználni.
Akkor konkrétabban az új bérrendszerről:

Országos egységes, minimum alapórabér: 1350 Ft/óra lenne.
Hűségbér: A társaságnál eltöltött minimum 5 év szolgálati idő után járna, és ez után számolna el a munkáltató a munkaidőre vetítve, 50 Ft/óradíjat.
Vezetési idő pótlék: A ténylegesen vezetési idővel töltött munkaidőt preferálná a munkáltató, 50 Ft/óradíjjal.
Minőségi teljesítés pótléka: Ugyancsak a vezetési időre a társaság még 50 Ft/óradíjat számolna el, abban az esetben, ha az autóbuszvezető a munkáját megfelelő színvonalon látta el.
Az állásidőt – ami nem minősül rendelkezésre állási időnek – az alapbér 100 %-val ismerné el a társaság.
További bérelemek:
Forgalmi bérelem alatt a társaság 0-300 Ft/óra összeget számolna el, attól függően, hogy a földrajzi és forgalmi viszonyokat venné figyelembe és ezt a ledolgozott munkaidőre biztosítaná.
Helyi pótlék: Egységesen 50 Ft/vezetési idő.
Budapest agglomeráció bérpótlék: Egységesen 200 Ft/vezetési idő.
Abban az esetben, ha a munkavállaló a VOLÁNBUSZ Zrt-vel az adott évre megállapodást ír alá, hogy hajlandó az évi 300 óra feletti túlmunkát is végezni, ami maximum évi 400 óra lehet, akkor a havi 25 óra feletti túlmunkát a munkáltató 100 %-os pótlékkal számolja el.
Kényes kérdésnek tekinti Szövetségünk a rendelkezésre állási idő egységes díjazását, amit a társaság a besorolási bér 50 %-ban kíván elismerni, holott van olyan terület, ahol ezt nem alkalmazzák és arra is van példa, hogy jelenleg a besorolási bér 100 %-val számolják el ezeket az időket. Ez pedig okozhat feszültséget az autóbuszvezetők körében, mivel az egész rendszer alkalmazását utasítják el, követelve azt, hogy a munkahelyen eltöltött idő az legyen munkaidő. ezzel a követelésükkel a KDSZSZ is egyetért és azon az állásponton lesz a tárgyalások során, hogy a rendelkezésre állást a VOLÁNBUSZ Zrt., a menetrendszeri közlekedésben ne alkalmazza.
Ugyancsak feszültséget generálhat a hétvégi (szombat, vasárnap) pótlék eltörlése, amit az új bérrendszer nem tartalmaz és aminek a megszüntetését a KDSZSZ nem tudja elfogadni. 
Összességében a KDSZSZ a VOLÁNBUSZ Zrt. előterjesztését, az új és egységes autóbuszvezetői bérrendszer bevezetéséről, vitára alkalmas munkaanyagnak tekinti, amivel kapcsolatban a Szövetség szakértői (munkajogi, közgazdasági) ki fogják alakítani a megadott határidőre (2020. március 6.) az álláspontjukat és ezek után a munkáltatóval, részleteiben is elkezdődhetnek a szakmai egyeztetések.
Dobi István
KDSZSZ elnök



Megosztás:
  • 285
  • 0