Tisztelt Tagjaink, Munkavállalók!

Szeretnénk minden munkavállalót megnyugtatni, hogy a SZAKSZ a Tüke Busznál a bérharcát, a tagságunk és a munkavállalók elvárásának megfelelően, pártpolitikamentesen akarja megvívni és visszautasítunk minden olyan megnyilvánulást, ami azt sugallja, hogy a SZAKSZ nem bérharcot folytat, hanem a jelenlegi városvezetés ellen politikai akcióba kezdett.

Az elmúlt 3 évben is folyamatosan próbáltuk az aláírt bérmegállapodást meghaladó keresetfejlesztést a munkáltatónál elérni, de minden esetben az volt a munkáltató elutasító válasza, hogy aláírt bérmegállapodás van és azon felül a társaság gazdálkodása nem teszi lehetővé, hogy az abban foglalt mértéknél magasabb keresetfejlesztésben állapodjon meg a szakszervezetekkel.

Folyamatosan és ez évben is a társaság teherbíró-képessége az amire a munkáltató, vagy a tulajdonos önkormányzat hivatkozik, de jó lenne már tisztázni azt is, hogy kik okolhatóak azért, hogy a Tüke Busz olyan terheket cipel, ami megakadályozza a munkavállalók tisztességes bérének biztosítását! Mit csinálna a munkáltató, ha mondjuk 100 autóbuszvezető egyszerűen felmondana és kilépne a cégtől?

Több demonstrációt is szerveztünk – mivel a sztrájk megtartására, a 3 éves bérmegállapodás miatt nem volt lehetőség – , azzal akartuk felhívni a tulajdonos figyelmét, hogy a Tüke Busznál a bér és jövedelmi viszonyok tarthatatlanok és elkezdődött a munkavállalók elvándorlása, ami miatt kialakult egy magas létszámhiány a társaságnál. Eredményt nem értünk el, mert akkor is a társszakszervezet ellenpropagandát indított és blokkolta a demonstrációt.

Megjegyezném, hogy az akkor regnáló önkormányzati vezetés tudomásul vette a demonstrációt és a sajtón keresztül nem minősítette szakszervezetünk „fekete pólós” akcióját, politikai jellegűnek.

Mindezek után, mivel 2020. évre lehetőség nyílt a bértárgyalásokra, fogalmazta meg a SZAKSZ a 25 %-os bérfejlesztési követelését, ami nem túlzó, hiszen a jelenlegi alapórabér 1120 Ft. és erre rakódna rá a 25 %, amivel 1400 Ft lenne az emelés utáni órabér.

A Pannon Televízió a mai napon, úgy tudósította a nézőit, hogy a Tüke Busznál a buszvezetők átlagosan 340 000 Ft-ot keresnek, de nem tette hozzá, hogy ez bruttó bér és 25-40 óra/hó túlórával teljesül. Átlagosan 180 000-260 000 Ft-ra alakul az autóbuszvezetők nettó bére és ezért 200-210 órát dolgoznak havonta és a gyakorlati idő, valamint a társaságnál eltöltött szolgálati idő határozza meg a keresetek szóródását.

Abban az esetben, ha a pénteki bértárgyaláson a munkáltató olyan mértékű keresetfejlesztésre (1-3 év) tesz javaslatot, ami a munkavállalók számára elfogadható, akkor a SZAKSZ a sztrájkfenyegetését beszünteti és támogatni fogja azt, hogy a munkáltató és a kollektív szerződést kötő szakszervezet a bérfejlesztésbe megállapodjon.

Három éves bérmegállapodás aláírásával, csak akkor értene egyet szakszervezetünk, ha az összességében meghaladná a 45 %-os keresetfejlesztést. Nagyon sok bizonytalansági tényező mond ellent annak, hogy a szakszervezet több évre szóló bérmegállapodást kössön a munkáltatóval, de ha erre sor kerülne, nagyon körültekintően kell megfogalmazni a megállapodást, ami egyértelműen a munkavállalók érdekeit tartja szem előtt és biztosít garanciákat annak megvalósítására.

Dobi István
elnök



Megosztás:
  • 233
  • 0