Egyre több és egyre nagyobb összegű kártérítéseket – fizetési felszólításokat – adnak ki a társaságoknál a munkáltatói jogkörgyakorlók az autóbuszvezetőink számára, a munkavégzés során gondatlan károkozás miatt keletkezett károk megtérítésére. A legutóbb egy 355 000 forintos fizetési felszólítást kapott egy kollégánk, mert egy közúti balesetben vétkes volt és így az autóbuszban 1,4 millió forint kár keletkezett.

 

Az autóbuszvezető a SZAKSZ tagja, így a szakszervezet által kötött biztosítás alapján a biztosító átvállalja a 355 000 forint kifizetését, de mi lenne, ha nem lenne biztosítás? Egy ilyen összegű fizetési felszólítást teljesíteni, az ismert keresetek alapján, szinte lehetetlen!

 

Az autóbuszvezetők nem úgy ülnek be a munka kezdetén a vezetőülésbe, hogy én összetöröm az autóbuszt. A járművezetés veszélyes üzem, az utak rossz állapota és szűk keresztmetszete, jelentős balesetveszély forrása, mivel elég egy másodpercnyi figyelmetlenség és bekövetkezik a baleset.

 

Szándékosan csak egy elmebeteg munkavállaló töri össze az autóbusz, de ilyen kolléga alkalmazásáról nincs tudomásunk.

 

Az autóbusz-állomások forgalmi technológiai utasításását a munkáltató sok esetben nem tartja, tartatja be és ez is fokozott veszélyforrás, amit az autóbusz-állomásokon bekövetkezett ütközések is visszaigazolnak. Itt egyértelműen felmerül a munkáltató felelőssége is és a bekövetkezett kár összegének a megosztása a munkáltató és az autóbuszvezető között.

 

Az Európai Unió országainak többségében, az autóbuszokat a munkáltató biztosítja és nagyon sok helyen ismeretlen az, ha az autóbuszvezető balesetet okoz, akkor számára több százezer forintos fizetési kötelezettséget írna elő a munkáltató.

 

És miért nem, mert az autóbuszvezetés esetében, ez „benne van a pakliban”!

 

Ezt a munkáltató is tudja, aki mindennap szolgálati járművét, vagy saját személygépkocsiját vezeti, mégis annyira egyszerűen odavág egy több százezer forintos kártérítést a munkavállalója nyakába, fizess és kész.

 

Mi lesz akkor, ha a szakszervezet a több milliós biztosítási tarifát már nem tudja kifizetni és nem áll majd ott a tagja mögött? Árverezik majd az autóbuszvezető lakását, házát?

 

Apropó, ha egy vezető töri össze a szolgálati autót, akkor ott is van kártérítési eljárás és fizet a vezető is mint a katonatiszt? Ne jöjjön most senki azzal, hogy azokon a járműveken van Casco biztosítás, mert akkor legyenek az autóbuszokon is!

 

Elég volt ebből a rossz gyakorlatból és abból is, hogy a VOLÁN szakmában a hét régióban eltérőek szabályok és jelentős különbségekkel meghozott határozatok kerülnek, a munkáltatói jogkörgyakorlók által kiadásra.

 

Így is óriási az elvándorlás és ha ezt a folyamatot nem változtatjuk meg, továbbá már a szakszervezetek sem állnak helyt a kár megfizetésében, akkor még több buszvezető fogja bedobni a törölközőt!

 

Tisztelt munkáltatók, tessék szívesek ezen elgondolkodni és egy kicsit humánusabban kezelni ezt a kérdést!

 

Természetesen a VOLÁNBUSZ Zrt-be történő beolvadás során, az egyeztetéseken a SZAKSZ ezt a problémát is generális szinten fogja kezelni, képviselni.

 

 

 

Dobi István

elnök

Megosztás:
  • 838
  • 0