A Közúti Közlekedési Szakszervezet együtt a Gemenc Volán Zrt. Alapszervezetével, a napokban nyílt levelet intézett a társaságnál dolgozó munkavállalókhoz. A levél szerzője írásában, több olyan megállapítást tett közzé, ami véleményünk szerint nem felel meg a valóságnak, és az a SZAKSZ-ot is érintette, ezért a szakszervezetünk reagál a KKSZ nyílt levelére.

A KKSZ eddig is reprezentatív szervezet volt, éppen ezért tehette meg, hogy Alágazati Kollektív Szerződést kötött a Munkáltatói Szövetséggel (KKVSZ). A kollektív szerződéskötési képességét nem arra használta, hogy a munkavállalók érdekében módosítsa és folyamatosan javítsa a munkáltatóval kötött KSZ tartalmát, hanem évek óta sorozatosan olyan alkukat kötött a munkáltatókkal, ami a munkavállalók, ezen belül főleg az autóbuszvezetők érdekeit sértette.

  • A rendelkezésre állási idő alkalmazásának intézményesítése a Volán társaságoknál,
  • a bértarifa táblázat megszüntetése, amely a minimálbéreket állapította meg minden munkakörben (ezek a mértékek jóval meghaladták a hivatalos minimálbéreket),
  • a munkaidő beosztás módosításának 24 óráról 12 órára csökkentése,
  • a munka díjazásának éves felülvizsgálatára előírt határidők eltörlése (így semmi nem köti a munkáltatót, hogy az év első negyedévében megállapodjon a szakszervezetekkel),
  • az autóbuszvezetőket érintő foglalkoztatási szabályok általános kiterjesztése az 50 km alatt közlekedő járatokra is  (amit egyébként a közúti közlekedésről szóló törvény nem ír elő),
  • a napi átalányidők tekintetében az AKSZ a módosítás után megengedően fogalmaz, a korábbi időkhöz képest (vagyis a konkrét mértékektől, amit korábban tartalmazott az AKSZ attól a helyi kollektív szerződések eltérhetnek).

Ezek talán a leglényegesebb változások, amivel a KKSZ hozzájárult, hogy a Volán társaságok tovább csökkentsék a társaság munkaidő alapját, és ezzel növeljék az autóbuszvezetők „kizsákmányolását”. A rendelkezésre állási idő alkalmazása során, több Volán társaság a munkavégzéshez kapcsolódó járulékos feladatok (fel és lelépési idő, utas be és kiszállítás, takarítás, bevétel elszámolás, tankolás stb.) ellátására, az AKSZ-ben előírt átalányidőt sem biztosítja a helyi kollektív szerződésében.

Azt írja a levél szerzője, hogy a Gemenc Volán Zrt-nél KKSZ tagok száma „minden tekintetben jelentős munkavállalói tömegben rejlő erő az, amely az utóbbi időszakban komoly eredményeket hozott a Volán munkavállalók részére”.  Ezek után a korkedvezményes nyugdíjba vonult kollégák utazási kedvezményét és a béren kívüli juttatások felfüggesztésének visszavonását említi, mint komoly eredményt. Nevetséges!

Arról kellene számot adni a KKSZ-nek és a helyi alapszervezetének, hogy a kivett idők miatt csökkentett munkaidő, továbbá a szabadságok elírása, a vezényléstől eltérő foglalkoztatásra járó plusz pénzek miért nem kerülnek elszámolásra?  Miért nem képviseli a KKSZ helyi szakszervezeti tisztségviselője az eljárás alá vont munkavállalót és miért nem biztosít számára jogi képviseletet a KKSZ.

Arról is szól a levél, hogy a KKSZ el tudta érni, hogy egyetlen egy vállalatnál sem volt 0 %-os bérajánlás. Óriási eredmény! De arról miért nem beszél a szerző, hogy hány társaságnál volt 2 % alatti bérfejlesztés? Sőt, ha jobban megvizsgáljuk, akkor az alapbéremelésekkel nem biztos, hogy egyáltalán bérfejlesztés valósult meg. Abban az esetben, ha a bérmegtakarításokat, amit év végén a társaság mozgó-bérként fizettek ki és azt alapbéresítették, akkor bérfejlesztésről nem beszélhetünk, mivel a munkavállaló többet nem fog keresni az adott évben.

Mindezeket az eredményeket állítólag úgy tudta elérni a KKSZ és az alapszervezete, hogy komolyabb támogatást nem kaptak a társszakszervezetektől, sőt sokszor kifejezetten „ellenszélben” kellett küzdeni a munkáltatóval.

Hazugság! A Gemenc Volán Zrt-nél a KKSZ-es szakszervezet titokban tárgyalt a munkáltatóval és mindent meg tett annak érdekében, hogy a SZAKSZ ne vegyen részt a bértárgyaláson és a megállapodást se írja alá a munkáltatóval.

Ennyit a komoly eredményekről, amit a KKSZ és az alapszervezete „ellenszélben” elért a Gemenc Volán Zrt-nél.

A KKSZ már ne kérje a tárgyaló partnerétől, és itt úgy vélem a munkáltatókra is gondol, hogy a jogszabályokat tartsa be, hanem lépjen fel határozottan ott, ahol azt megsértik. Például, követelje meg a havi vezénylések időbeni elkészítését. Ellenőrizze az évi rendes szabadságok törvényes kiadását. Lépjen fel a munkáltató mulasztásaival szemben. Képviselje a tagjait és nyújtson jogi képviseletet a munkajogi viták során és a bíróságok előtt, stb.

Abban egyetérthetünk, hogy ne forgácsoljuk el tovább erőinket, de akkor miért van az, hogy a KKSZ soha nem volt képes az összefogásra? Azt sem tudta elérni, hogy egységesen minden alapszervezete részt vegyen az általa korábban meghirdetett sztrájkokban!

Nem tudta vezető szerepét megőrizni és több mint egy évtized alatt 20 %-os taglétszámvesztést szenvedett el. Valamikor ez a szervezet 67 %-os szervezettséget tudhatott magáénak, most  40 %-on áll.

A múlt hibáit felszámoló és abból tanulni képes szervezetről beszél a szerző! Mik voltak ezek a hibák és a KKSZ milyen lépésekkel számolta fel azt? Ennél konkrétabban kellene elszámolni a tagsággal!

Az is hazugság, hogy a régióban a KKSZ taglétszáma nő. A Gemenc Volánnál folyamatosan lépnek ki a munkavállalók az alapszervezetből és a Pannon Volánnál is 35 fő lépett be két hét alatt a SZAKSZ-ba úgy, hogy közülük többen a KKSZ-ből léptek át szervezetünkbe.

Megelégelve a KKSZ semmittevését, az elmúlt hónapban a KKSZ Kapos Volán Zrt. Alapszervezetéből minden szakszervezeti tag átlépett a SZAKSZ-ba! Ennyit a folyamatos taglétszám növekedésről.

A KKSZ egyre markánsabb és határozottabb arcát mutatja? Ez miben testesült meg? Erről kellene tanúbizonyságot tenni és egy évtizede nem csak beszélni róla!

A KKSZ csak akkor számíthat a munkavállalók bizalmára, ha a tetteiben is megvalósítja azt, amit a levelében itt most megfogalmazott. Ez abban valósul meg többek közt, hogy markánsan kiáll a munkavállalók mellet, ha kell a konfrontációt is felvállalva a munkáltatóval. A KKSZ-nek támogatnia kellene, hogy egy új – egyszerű, a teljesítményelemeket mellőző – bérrendszer és foglalkoztatási szabályok bevezetésére kerüljön sor a Volán társaságoknál. Érdekvédelme során javítani kellene a munkakörülményeket és meg kellene követelni, hogy a munkáltató a KSZ-ben vállalt kötelezettségeit tartsa be, nem utolsó sorban a formaruha, munkaruha juttatást. Képviseletével meg kellene erősíteni a munkahelyeken az üzemi demokráciát, ami abban is megnyilvánul, hogy a munkáltató vegye „ember” számba, a termelésben dolgozó munkavállalóját.

Véleményünk szerint így kerek az egész, vagyis a KKSZ-nek nem csak papíron kellene leírni szép dolgokat, hanem a munkahelyeken a mindennapi életben is képviselni kellene tagjait! És ezek után lehetne kérni a munkavállalók bizalmát és támogatását. Az is jó lenne, ha bárki láthatná, mondjuk a KKSZ honlapján, hogy milyen programpontok megvalósítását tűzte ki célul a szervezet, amit a tagsága majd a ciklus végén számon kérhet, a beszámoló során.

Ezek ismeretében támogassátok a KKSZ-t és szavazzatok az általuk jelölt személyekre az üzemi tanács választáson!

Dobi

Megosztás:
  • 460
  • 0