A SZAKSZ a Közbeszerzési Hatóság elnökéhez fordult, 2012. december 13-án és kérte, hogy a hatóság vizsgálja ki, hogy a Gemenc Volán Zrt. és az alvállalkozója között 2009. május 29. napján megkötött szerződés alapján a Tribune Ventures Hungary Zrt., 20012. június 13. napjával történő megszűnése miatt, a jogutód társaság GEMENC és KÖRNYÉKE BUSZ Kft., az alvállalkozói tevékenységét jogszerűen folytathatta-e. Továbbá, meg lehet-e – a hatályos jogszabályok alapján – hosszabbítani, a 2012. december 31. napján lejáró alvállalkozói szerződés időtartamát.
A megkeresésünkre még nem kaptunk választ, de azt megelőlegezve itt közzé tesszük a Közbeszerzések Tanácsa és Juhász Ágnes által megfogalmazott útmutatót, ami szerintünk egyértelműen szabályozza a szerződések módosításának jogszerű lehetőségeit, kereteit.
A Közbeszerzések Tanácsa útmutatója a közbeszerzési eljárások eredményeként megkötött szerződések Kbt. 303. §-a szerinti módosításával és 304. §-a szerinti teljesítésével kapcsolatos egyes kérdésekről
A szerződés módosításra kerülő tartalmi elemei
A közbeszerzési eljárás eredményeként kötött szerződések módosítása kapcsán a jogalkalmazók számára gyakori kérdést jelent, hogy a módosítás a szerződés mely elemeire terjedhet ki. A Közbeszerzések Tanácsa az egyes jellemzően felmerülő esetekkel, illetve a szerződésmódosítási okokkal összefüggésben az alábbiakra hívja fel a közbeszerzési eljárások szereplőinek figyelmét. A szerződés időtartamát érintő módosítások megítélése kapcsán javasolt különös körültekintéssel eljárni, tekintettel arra, hogy a határozott időtartamú szerződések esetén a szerződés meghatározott időpontban történő lejáratával számolni kell. Következésképpen a határozott időtartam letelte után felmerülő szükséglet új beszerzési igénynek minősül, amelynek a kezelésére a szerződés módosítása körében nem kerülhet sor.
Sectio Juridica et Politica, Miskolc, Tomus XXVIII. (2010). pp. 373-393
A SZERZŐDÉS MÓDOSÍTÁSÁNAK HATÁRAI A KÖZBESZERZÉSBEN
JUHÁSZ ÁGNES
Alanyváltozás a szerződő fél döntése alapján
Az ajánlatkérő személyének megváltozására nemcsak jogszabály, hanem a tulajdonosi kör döntése alapján is sor kerülhet. Ez a helyzet a leggyakrabban akkor áll elő, amikor a magát önként a Kbt. hatálya alá vető magánjogi szabályozás alá tartozó jogi személy átalakul. Az említett, átalakulás útján történő alanyváltozás azonban sokkal gyakoribb az ajánlattevői oldalon. Ezen a ponton feltétlenül érdemes megemlíteni a Közbeszerzési Döntőbizottság szerződésmódosításhoz kapcsolódó gyakorlatát.
Egy 2007-ben hozott határozatában19 a Döntőbizottság rögzítette, hogy a szerződés alanyainak megváltozása is a szerződés módosításának minősül, így az-az eset is szerződésmódosításként kezelendő, amikor az ajánlattevőként szerződő felet annak jogutódjaként a teljesítésben egy harmadik személy váltja fel. Minthogy azonban a közbeszerzési szerződés módosítására a Kbt. 303. §-ának megfelelően csak szűk körben, a szerződő felek jogaira és kötelezettségeire, vagyis a szerződés tartalmára nézve kerülhet sor, a szerződést kötő felek tekintetében bármilyen változás kizárt, vagyis főszabályként a nyertes ajánlattevő személye nem változhat meg, nincs lehetőség a nyertes ajánlattevő szerződéses jogutódjának a jogviszonyba történő belépésére.
19 D.365/9/2007., Közbeszerzési Értesítő 116/2007. szám, 2007. október 10.
Dobi