A mai napon válasz kapott szakszervezetünk a Pannon Volán Zrt. operatív és jogi igazgatójától, az április 25. napján elküldött levelünkre. A megkeresésünk arra irányult, hogy megtudjuk, a Pannon Volánnál 2014. első negyedévében, üzemanyag-megtakarítás címén milyen összegű kifizetésekre került sor, és az milyen munkaköröket érintett. Továbbá ezen időszak alatt, hágy jármű volt túlfogyasztó és ez mennyiségben hány liter volt. Nem útólsósorban pedig, a javítás útán szükségessé vált tankolásokra, és az ebből eredő üzemanyag jóváírásokra kérdeztünk rá.

Arra is kíváncsiak voltunk, hogy milyen összegű járulékot kellett fizetni a társaságnak azon munkavállalók után, akik részesülnek az üzemanyag megtakarítás felosztásából, de nem járművezetők.

 

Az adatok kiértékelése után megdöbbentünk, és szakszervezetünk számára egyértelművé vált, hogy a cég nem tett meg mindent annak érdekében, hogy kifogástalan üzemanyag-gazdálkodás valósuljon meg a Pannon Volánnál. Az üzemanyag megtakarítás visszatérítési szabályzata elavult, nem teszi érdekelté, főleg az autóbuszvezetőket, hogy fegyelmezett magatartásukkal hozzájáruljanak az autóbuszok fajlagos fogyasztásának javulásához.

 

A közölt adatok ismeretében, az alábbi számításokat végeztük el:

 

A Pannon Volán Zrt-nél 2014. első negyedévében átlagosan 384 fő autóbuszvezető részesült üzemanyag megtakarításban, melynek összege 7 683 717 Ft volt. Átlagosan egy főre vetítve ez az összeg 20 009 Ft-ot tett ki, aminek a havi átlaga 6 670 Ft.

 

Tehergépjármű és belszolgálatos járművezetők, átlagosan az első negyedévben 22 fő volt és 501 056 Ft-ot kapott ezen a címen. Egy főre vetítve ez 22 775 Ft-ot tett ki, aminek a havi átlaga 7 592 Ft.

 

Nem járművezetők (üzemvezetők, állomásfőnökök stb.) is részesültek üzemanyag megtakarításból, akik után a társaság 181 600 Ft adót és járulékot fizetett. Ezen a címen 17 fő részesült kifizetésben, 617 211 Ft összegben, aminek az egy főre vetített negyed éves átlaga 36 307 Ft. Havonta ez az összeg 12 102 Ft-ot tett ki.

 

Megdöbbentő! Az autóbuszvezetők fele akkora összeget kaptak havonta, mint az üzemvezetők, környezetvédelmi előadó, főenergetikus, állomásfőnökök és az üzemanyag elszámoltatásért felelős munkakörben dolgozók.

 

Mindezek által arra a következtetésre jutottunk, hogy a jelenleg alkalmazott rendszer rossz, nem teszi érdekelté az autóbuszvezetőt, hogy az általa vezetett autóbusz megtakarítson, és a fajlagos fogyasztás javuljon.

 

A túlfogyasztási adatok is megdöbbentőek.

 

A Pannon Volán Zrt-nél az első negyed évben, átlagosan 60 db jármű fogyasztott túl és használt el indokolatlanul, három hónap alatt 11 606 liter üzemanyagot. Ugyanezen időszakra pedig, 28 db gépjárművet jegyzőkönyveztek amiatt, mert a javításba adott járművek teletankrendszerét biztosítva, 1 428 liter üzemanyagot kellett tankolni és azt a társaságnál jóváírni. Ez a jóváírás átlagosan járművenként 51 liter volt. Jó lenne arra választ kapni, hogy milyen javításokat végeztek az autóbuszokon, ami átlagosan 51 liter felhasználást eredményezte, úgy, hogy a jármű a javítóbázison tartózkodott.

 

Miért nem lehet a Pannon Volán Zrt-nél a javításba adott járműveknél, azok üzemanyag tartájából a gázolaj lopásokat – ha szükséges a hatóságok bevonásával – felderíteni és megszüntetni?

 

Kezdeményezni fogjuk a jelenlegi szabályozás megváltoztatását, annak érdekében, hogy az autóbuszvezetők, sokkal érdekeltebbek legyenek a járművek vezetéséhez kapcsolódó üzemanyag gazdálkodásban.

 

Dobi

Megosztás:
  • 245
  • 0