2010. augusztus 27-én megtartott SZIB-ÜT-MVB együttes értekezletén a testületek tagjai úgy döntöttek, hogy szakmai konzultációt kezdeményeznek a társaság vezetésével, a termelés területén tapasztalható problémák megoldása céljából. A központi vezényléssel kapcsolatban több észrevétel és kifogás érkezett az autóbuszvezető kollégáktól. A szakszervezet képviselve tagjait, 2010. szeptember 24-én kellő létszámmal vett részt a fórum.  Az elhangzott hozzászólásokról emlékeztető készült, mely olvasható a bővebb tájékoztatóban. A társaság vezetése és az érdekvédők között létrejött megállapodás értelmében a munkáltató intézkedési tervben kívánja megoldani a felvetett problémákat, amely a közeljövőben kiadásra kerül.

EMLÉKEZTETŐ

Készült: 2010. szeptember 24-én a KAPOS VOLÁN Zrt. vezérigazgatói tanácstermében

 

Jelen vannak: A mellékelt jelenléti ív szerint

 

Tárgy: Szakmai konzultáció

 

 

Dobi István: Köszöntötte a megjelenteket és elmondta, hogy vezérigazgató úr kérésüket elfogadva lehetőséget adott egy szakmai konzultációra.  A társaság  I. féléves eredményekről, illetve a várható elképzelésekről, tervekről a vezérigazgató úr a következő SZIB-ÜT-MVB ülésen számol be, melynek időpontja: 2010. október 29. Ezt követően átadta a szót Gál Zoltán vezérigazgató úrnak.

 

Gál Zoltán: Köszöntötte a megjelenteket, és elmondta, hogy örül a konzultáció lehetőségnek. Hallotta Dobi úrtól és máshonnan is, hogy vannak konkrét észrevételek, amik a termelési tanácskozásokon nem merültek fel, ezért konkrétan az érdekképviseletet szeretné meghallgatni.

A fórumon két kolléga vesz részt a munkáltatói oldal részéről: De Sorgó Gabriella személyszállítási üzletágvezető és Potó István járműfenntartási üzletágvezető. Minden véleményt, javaslatot meghallgatnak. Egy része már elhangzott különböző fórumokon, ezeket megpróbálják megválaszolni és orvosolni. Az emlékeztetőt mindenkinek megküldik egy intézkedési tervjavaslattal együtt, hogy a feltett kérdést mikor és hogyan tudja megoldani a társaság. Van olyan konkrétum, ami pénzhiány miatt most nem oldható meg, majd jövőre. Éppen ma kapott az MNV Zrt.-től egy takarékossággal kapcsolatos útmutatást, amire intézkedési tervet kell készíteni. Örül, hogy közvetlenül is meghallgathatja a kollégákat, így gyorsabb az információáramlás,  a munkahelyi vezetők nem szűrik meg a felmerülő problémákat.

Ezzel megnyitotta és megkezdte a konzultációt. Átadta a szót Dobi úrnak.

 

Dobi István: Kérte a kollégákat, hogy éljenek a lehetőséggel és tegyék fel kérdéseiket a termelés területén tapasztalható problémákkal kapcsolatban.

 

Papp János Siófok: A futballisták szállításával kapcsolatosan felmerült egy probléma. Sokszor sérül a menetrendszerinti közlekedés, mert pl. a busz koszos lesz, a lehúzott cipők miatt bűz van a buszban, de a szállítást követően mindjárt járatba kell menni, ezért a jármű belső esztétikai állapota miatt  az utasok már panaszkodnak.

Másik probléma, hogy Siófokon csak 1 db WC van,  és a pályaudvar igénybevétele a munkavállalók körében jelentős, ezért ez az egy illemhely nem tudja kielégíteni az igényeket.

Hosszú Péter Siófok: A vezényléssel kapcsolatos észrevételeinket Tóth Ferenc kollégánknak elküldtem. Olyan vészesen nagy dolgok nem voltak, annak köszönhető, hogy a központi vezénylés  Krammer Zoltán kollégával napi kapcsolatban van és a felmerült problémákat rendszeresen egyeztetik. Ennek ellenére vannak olyan dolgok, amik orvoslást igényelnek.

Másik észrevétele a tachográf kártyákkal kapcsolatos,  a szerviz kártya használata  nincs megoldva, szükséges lenne egy belső szabályzat létrehozása.

 

Gál Zoltán: Pontosabban mi a probléma vele?

 

Hosszú Péter: Bemegy egy digitális tachográfos autóbusz a javítóbázisra, az autóbuszvezetőnek a kártyája van bent a menetíró készülékben, a javítóbázison eltöltött időt mindig munkaidőnek fogja regisztrálni.

 

Dobi István: Ha a szervizkártyát teszi be, akkor nem munkaidő? Véleményem szerint ez nem kártya, hanem személyfüggő. Úgy gondolom, hogy a szervizkártyát azok a személyek használhatják, akik a járművet mozgatják, és ez nem az autóbusz vezetője.

 

Hosszú Péter: Az autóbusz egy métert nem mehet úgy, hogy nincsen benne a  kártya. A jelenlegi gyakorlat az, hogy ha a  szervizbe közlekedik az autóbusz, akkor a szervizkártyát teszik a készülékbe. Ez jelzi, hogy az autóbusz nem menetrendszerű forgalomban vett részt, hanem a javítóbázisra közlekedett.

 

Dobi István: Ki mozgatja olyankor az autóbuszt? Ha a jármű vezetője részt vesz benne, és ő vezeti az autóbuszt, akkor az ugyanolyan vezetési idő és munkaidő, mintha a vonalon menetrendszerű közlekedésben venne részt.

 

Gál Zoltán: A tachográf kártya nem tartozik a bérszámfejtéshez. A vezénylés alapján történik a bérszámfejtés. Értem a problémát, amikor szervizbe kerül a kocsi, akkor szervizkártyával kéne működtetni, a vezetési időt kellene csökkenteni, ez nincs megoldva. Feltétlenül szabályozni kell a digitális tachográf kártyát és a szervizkártya használatát is. Ezt igazságosan kell csinálni, ha a sofőr viszi akkor az ő kártyáját kell használni, ha nem, akkor nem az övét.

 

Spirk János Nagyatád: Első probléma, amit már korábban jeleztem, hogy az új felvételes autóbuszvezetőknél, megítélésem szerint van egy rossz bevett gyakorlat. A segédvezető az oktató autóbuszvezető  – aki felelősséggel tartozik a jármű közlekedésével kapcsolatban – kártyájával vezeti az autóbuszt, ami tilos. Van egy digitális kártya pl. Spirk János névre, azzal vezeti a buszt a segédvezető is. A munkahelyi vezető utasítása alapján a menetlevélre a segédvezető nevét kell rögzíteni úgy, hogy ebben az esetben az én kártyámra rögzíti a készülék az adatokat.

Gál Zoltán: Tehát, ha ellenőrzés van akkor az Ön vezetési ideje csökken, megy a kártya alapján. Jogos a felvetés, ez ugyancsak a szabályozás kérdése. Nincs vita köztünk ebben a kérdésben, be kell tartani a szabályzatban foglaltakat.

Spirk János: A másik az új felvételisekkel kapcsolatos probléma. Kiképzésüket másképp kellene megoldani. Vezénylik az új felvételes munkavállalót menetrendszerű közlekedésre segédvezetőként úgy, hogy nem rendelkezik kereskedelmi ismeretekkel. A vezetők úgy gondolják, hogy ezt a vonalon kell megtanulnia. Megítélésem szerint ezen a gyakorlaton változtatni kellene.

 

Gál Zoltán: Hiányolja az autóbuszon kívüli gépismeretet?

 

Spirk János: Igen pontosan, ez egy nagy probléma. Mellette még az is, hogy az új emberre egyből rászakad az, hogy utassal, pénzzel, géppel bánjon, és emellett a gépet nem is ismeri.

 

Gál Zoltán: Jogos az észrevétel, utánanézünk  és meg fogjuk oldani.

 

Dobi István: El sem  tudtam  volna képzelni, hogy valakit ráültetnek az autóbuszra úgy, hogy nem oktatták ki, és nem vizsgázott kereskedelmi ismeretekből. Szükséges lenne visszaállítani azt a gyakorlatot, hogy az új felvételes autóbuszvezetők egy teljes körű oktatás és sikeres vizsga után kerülhessenek kapcsolatba a menetrendszerűen közlekedő autóbusszal.

 

Spirk János: A vizsgáztatást és az oktatást nem úgy kellene megoldani, hogy van egy nagy könyv, ezt neki adom, hogy tanulja meg. Nem tudja megtanulni (gépkezelés, munkavédelem) de  aláírja, hogy kapott ebből egy kiképzést.

 

Gál Zoltán: Látni fogják, 4 típusra készül videó oktatófilm. Mindenütt ki lesz helyezve, a pihenőkben le lehet játszani, nézni. Megoldás lehet, hogy készítünk még a felvetett dolgokról is oktatófilmet. Ez talán segíteni fogja a helyzetüket. Potó úr átadja érdekképviseletnek az első filmet, hogy belenézhessenek. Mindkét fél érdeke, ezért ezeket a vizsgáztatási dolgokat rendezni fogják.

 

Spirk János: Másik dolog, a tévesen kiadott és nem lerontott jegyek, gomb beragadása, egyéb géphiba. Rontottként csak az üzemvezető engedélyével lehet. Ha a gép kiad egy jegyet, onnan fogva meg vagyok szorulva, hogy mit kezdjek vele. Sokszor van, hogy a gép leront egy jegyet, vagy kiírja, hogy cím nyomtató hiba, és utána ad egy rontottat. De az előtte lévő jegyet már rég odaadtam az utasnak, aki lehet, hogy már a buszról is leszállt. Ilyen esetben mit tegyek?

 

Gál Zoltán: Választ adunk rá, de most nem tudok erre a kérdésre érdemben reagálni.

 

Spirk János: Munkakezdés előtt az EMKE gép időadatait ellenőrizni kell, amennyiben az óra eltérést mutat,  a gépet le kell cserélni. Mire? Ugyanis nincs gép. Vannak olyan menetrend szerinti járatok amikre gépet sem tudnak biztosítani, ezért a cseregép sem megoldott.

Gál Zoltán: Abban intézkedtünk, hogy a gépek javítása gyorsabb legyen, igaz ez csak ideiglenes megoldás. A jövő héten talán kiírásra kerülhet az új jegykiadógépek közbeszerzési eljárása, s talán akkor a probléma is megoldódik. Addig a személyszállítással közösen ki kell találni valamit. Amint lehet ezen gyorsítani fogunk, hogy legyen elég tartalék gép.

 

Spirk János: A bérletekkel kapcsolatban kijött az utasítás, hogy csak a piros bélyegzőset lehet elfogadni szeptemberre. Nem fogadtam el, és jöttek azzal, hogy miért nem kezelem ezt rugalmasan. Nem értem, ha ki van adva egy utasítás, miért nem úgy van kiadva, hogy azt mindenki be tudja tartani.

 

Gál Zoltán: Jogos az észrevétel, kommunikációs eltérések voltak a személyszállítási üzletágon belül. Ez nem a sofőrök, hanem a vezetés hibája volt. Azt az ígéretet kaptam, hogy október hónapra már csak egy színű bélyegző van kint mindenhol. Kellemetlen volt az utasokkal kapcsolatban is.

De Sorgó Gabriella: El kell mondani, hogy csak Nagyatádon kerültek másképp rovancsolásra, másképp kerültek visszavételezésre a bérletek. Most viszont  magam is  meggyőződtem róla, hogy 22-26-ig, ahogy előírtuk, minden rendben működik.

 

Gál Zoltán: Le kell szögezni, hogy ez nem a sofőrök hibája volt.

 

Hosszú Péter: Az új felvételeshez témához szeretnék hozzászólni. Pl. nekem 3 szakos szakoktatói végzettségem van, és részt tudnék venni az oktatásban. Megítélésem szerint  olyan fordákra kellene vezényelni az új felvételest, ahol a terhelés nem a legnagyobb. Tudomásom szerint több   gépkocsivezetőnek van  vizsgabiztosi végzettsége, ezek a személyek is aktívan részt vehetnének az oktatásban.

Gál Zoltán: A személyszállítási üzletágnak nyilvántartásba kell venni, hogy kinek van olyan végzettsége, amivel esetleg az új felvételeseket oktathatná.

 

Papp János: Siófokon a helyi járaton a bérletellenőrző készülékek nagyon sokáig nem működtek, talán még most is van olyan ami nem működik. Ezek az autóbuszokban vannak, és nem egyszer tapasztaltuk, hogy diákcsoportok mondják egymásnak, hogy ne ezzel menjél, majd jön a következő, és nem töltik fel a kártyájukat hetekig, hónapokig.

 

Gál Zoltán: Ezek a gépek nem megbízhatóak.  Nem tudunk ettől a rendszertől jelenleg visszalépni, mert a város szempontjából a chip kártyás rendszertől való visszalépés negatív dolog lenne. Bízom benne, hogy jövőre másik gépeket tudunk betenni a helyükre. Az ellenőrzésre oda fogunk figyelni. Ki fogunk dolgozni egy programot, hogy az ellenőrzés sűrűbb legyen,nem csak az ellenőrök, lehet, hogy az üzemből is ellenőrizni fog valaki. Mivel a város a megrendelő, nem lenne célszerű a chippkártyával visszalépni.

 

Meiszterics György Marcali: A bérletekkel kapcsolatban mondanám, hogy most zöld színű a bélyegző. A PANNON, a ZALA, a SOMLÓ, a KISALFÖLD Volán bélyegzője nem zöld színű, akkor azokét hogyan fogadják el.

 

Gál Zoltán: A bélyegzés azért történt más színnel, mert hamisítják a bérleteinket, ezért csökkent a bevételünk. Csak ez a célja ennek a színezésnek, és ez is
csak addig lesz, amíg nem lesz chipkártya.

 

Meiszterics György Marcali: A CREDO  KKL 147-es rendszámú autóbusznál a javítókönyv szerint február 2-án jelezték, hogy rossz a vezető ülés. Ez az autóbusz Nagyatádon javít, a javítókönyv le lett fénymásolva, javítgatták a vezető ülést, most odáig jutottak, hogy rosszabb mint volt.

 

Gál Zoltán: Jogos az észrevétel. Az üzletág tovább ment, nincs ez a vezető ülés már a CREDO-ban, most fognak beszerezni helyette másikat. Ebben a vezető ülés kérdésben nincs vita köztünk. Az üzletág utána nézett, a gyár nem tudott ugyanilyen típusú ülést pótolni. Most van folyamatban a vizsgálat, hogy milyet lehetne helyette betenni, mert nem mindegyik passzol a helyére. Amint kapnak megfelelőt, azonnal kicserélik.

 

Egyed Zsolt Marcali: A vezényléssel kapcsolatban az idegen kollégák utaztatása megnőtt.   Megnőtt a saját gépkocsi használat. Az idegen kollégának mondják vigyázz az ülésre. Addig nem tudja, hogy az ülés mit csinál, amíg egyszer saját maga nem tapasztalja. Rá akar fékezni, az ülés felnyomja. Ez szerintünk balesetveszélyes. Menetközben hirtelen lesüllyed.

 

Dobi István: Miért viszik ki ezt a buszt? Jó, hogy cserélik ezeket az üléseket, de ha valami forgalmi probléma előadódik az már a gépkocsivezető felelőssége.

Gál Zoltán: Teljesen jogos az észrevétel, nemcsak egy ülés hibás. Elmondom őszintén, ebben az évben rendkívüli mértékben túlmentünk a javítási költségeken. Ennek oka, hogy pl. Nagyatádon 10 M Ft-tal többet költöttünk, mert igen rossz állapotban voltak az autóbuszok. A műszakos kollégák tudják, hogy mennyit dolgoztak rajta, hogy az autóbuszpark megfelelőbb állapotba kerüljön. Az üléseket, amik balesetveszélyesek ki fogjuk cserélni, a többi is kicserélésre kerül a későbbiekben, hiszen ez fontos biztonsági kérdés. Folyamatosan mennek ezek a dolgok, egy kis türelmet kérek. Bízom benne, hogy januártól az ülés problémákat megoldjuk. Az már a következő év költsége lesz. 2008. év végén az összes ülést ki akartuk cseréltetni, de a műszak területéről csak kevés jelzés érkezett, pedig akkor a pénz is rendelkezésre állt. Ha lesz rá fedezet, akkor december 31-ig kicserélésre kerülnek az ülések, ha nem akkor, januártól.

Dobi István: Térjünk át a vezénylési problémákra, hiszen ez a konzultáció nagymértékben ezért került megszervezésre.

 

Bodó Jenő Kaposvár: Kaposváron a gépkocsivezetőket össze-vissza vezénylik. Azokat,  akik 15-20 éve itt dolgoznak, átvezénylik más vonalakra, helyükre pedig más területről vezényelnek át gépkocsivezetőket. Pl. mi tartalékosként dolgoztunk Kaposvárra vezényelve, az eredeti fordánkra  mást vezényeltek ki. Én beutaztam Kaposvárra, a kaposvári kiutazott Kisgyalánba. Ez most is így van, ez ellen mit lehet tenni, hiszen akik egy-két napot dolgoznak a buszon, azok a javítással nem is foglalkoznak.

 

Gál Zoltán: Alapvetően két oka volt ennek. Egyik  az volt, hogy kevés volt az ember, 20 fővel csökkent a létszám az év végén, ezért most 9 embert vettünk fel. A másik, hogy a vezénylés központi lett. Ezt végig fogom vizsgáltatni, mert az tényleg igaz, hogy aki régebb óta dolgozik egy buszon az óvja és védi a buszt. Ez sokat jelent. Ebben az évben volt létszámhiány. Végig kell nézni a vezénylés szempontjait. Meg kell nézni, hogy az a rész ne vesszen el, amikor a vezénylés rendben volt. Ne személyes kapcsolatok alapján történjen a vezénylés. Ebben a témában igyekszünk előre lépni. Lehet, hogy a vezénylést is erősíteni kell, hiszen jelenleg két ember végzi. Lehet, hogy 1 főt még hozzá kell venni. Teljesen jogosnak érzem a felvetett problémáját, és igyekszem ebben lépni.

 

De Sorgó Gabriella: Amit felvetett Bodó úr az nem a központi vezénylés hibája. Az, hogy nem vigyáznak az autóbuszra, hiszen senkinek nem fordára szól a munkaszerződése. A rendszer magában hordozza azt, hogy adott esetben egy embernek több buszon kell dolgoznia. Úgy gondolom, hogy ez személyi kérdés. Szólni kell annak, aki nem vigyáz, irányítani kell. Ez személyi kérdés és nem a rendszer hiányossága. Július hónapban is 20 fő volt táppénzen, ezért volt szükség a cserékre, mert nem volt más megoldás, hogy a feladatok teljesüljenek.

Gál Zoltán: Biztos, hogy jövőre is lesz ilyen beültetés. Arra kérem az üzletágvezető asszonyt, hogy ez minél kevesebb legyen. De biztos, hogy elkerülhetetlen, hiszen lesz betegség, szabadság.

 

Dobi István: A szakszervezet és az autóbuszvezetők is tudomásul veszik azt, hogy a betegség, a szabadságok kiadása és egyéb nem tervezhető problémák miatt elkerülhetetlen a törzspilóták átvezénylése más fordákra, de ennek nagyságrendje ne lépje túl a szükségszerűséget. Fontos fenntartani azt a rendszert, ami elismeri a több évtizede becsületesen helytálló járművezetők munkáját úgy, hogy a vezénylés során ne sérüljenek érdekeik, vagyis azon a vonalon végezhessék munkájukat, ahova  felvételt nyertek. Legyen annyi privilégiumuk, hogy továbbra is az általuk megbecsült   eszközön dolgozhassanak, ami a járművek megfelelő műszaki színvonalát biztosítja.

Ha ez a szemlélet újból íratlan szabályként megjelenik társaságunknál, elérte  célját ez a fórum, és  érdemes volt egy asztalhoz ülni a munkáltatóval.

 

Bodó Jenő Kaposvár: Kollégáim jelezték, hogy azokon a fordákon, ahol váltást kell eszközölni, mivel a törzspilóták havi foglalkoztatásával jelentősen túllépnék a törvényes munkaidőt, váltósofőrrel tudják biztosítani a menetrendszerű közlekedést. Ez okoz olyan feszültséget, hogy a hétvégi foglalkoztatás, mely pótlékolt munkaidőként kerül elszámolásra, a törzspilóták számára hátrányos. A váltó gépkocsivezető több ilyen pótlékolt napot dolgozik, mint a törzspilóta.

 

Gál Zoltán: Utánanézünk, és meg fogjuk válaszolni. Rögzítve van, hogy mennyit lehet foglalkoztatni hétvégén. Ez korlátozott, ez tudja a vezénylés. A fizetésben nem szakadhatnak el egymástól az emberek, a vezénylők ügyelnek arra is, hogy a jövedelmi viszonyok arányosak legyenek, tehát az nem lehet, hogy valaki másfélszer annyit keressen mint a kollégája, az új felvételes pedig eleve kevesebbet keres. Vannak ilyen szempontok is. Természetesen a munkaidőket be kell tartani, ezért fontos a vezénylés területén is rendet  rakni, hiszen mindenre nem tudnak figyelni.

 

Bárdosi László Kaposvár: Nem akarok személyeskedni, csak egy problémát szeretnék elmondani. 14,5 éve hajtom az autóbuszt,  ki kellett mennem váltani vidékre, holott az az ember dolgozik, aki kijárt vidékre váltani. Ennek nem tudom mi volt az oka?

 

Gál Zoltán: Konkrétan megnézzük ezt a dolgot.

 

Egyed Zsolt Marcali: Javasolnám, hogy  revíziós napon, javítási napon lehetőleg a törzspilóta dolgozzon, ne váltópilóta, mert ő nem erőlteti a javítást. Nem is igazán ismeri a problémát a buszon.

Másik probléma, vannak olyan fordák, amin ketten, hárman dolgoztak. Most van olyan, hogy 7-8-an dolgoznak ugyanazon a fordán. Előfordul, hogy a kulcsot eldugják a gumihoz, elteszik a lökhárítóba. Ment a kolléga és nem tudott bemenni a buszba. Szerintem ez is vezénylési probléma, mert a kollégák nem is találkoznak. Pl. ez a busz is két műszakos, és délben nem találkoznak a gépkocsivezetők. Ott már két kulcs elveszett.

 

Gál Zoltán: Ezt a dolgot is végig fogjuk nézni, és természetesen válaszolni fogunk.

 

Dobi István: Kérdezem, hogy olyan esetben, amikor az autóbusz kulcsát a busz  különböző részeibe helyezik el, és erről kívülálló személy tudomást szerezhet, illetve hozzáférhet, kinek a felelőssége, ha illetéktelen személy behatol az autóbuszba, onnan eltulajdonít bármit, vagy az autóbuszt beindítja, és azzal közlekedve balesetet okoz.

 

Gál Zoltán: Jó a kérdés, mert nem a sofőr felelőssége. Ez a cég felelőssége, azé aki ezt elrendelte.  A kulcs problémát meg kell nézni. Nem lehet otthagyni az autóbuszban a kulcsot, ezt meg kell vizsgálni, a biztonságot is be kell tartani.

 

Egyed Zsolt Marcali: Egyedi típusú buszok között óriási különbség van, aki váltóként dolgozik rajta, annak a törzspilóta nem biztos, hogy mindent el tud mondani, hogy mi, hogy működik, hiszen ugyanazon típuson más működés van. Hirtelen nem tud mit kezdeni a problémával, hiszen ilyen típuson még nem dolgozott.

 

Gál Zoltán: El kell mondani, hogy vannak olyan munkavállalók akik nem olyan odaadással dolgoznak. Őket nem érdekli, ha nem megy a busz, nem foglalkoznak vele. Ők vannak kevesebben.

 

Dobi István: Igazgat adok De Sorgó Gabriellának, hogy a közösség formálásba az is beletartozik, hogy a kollektíva irányítsa és alkosson véleményt, ha kell nyíltan is azokról a kollégákról, akik munkavégzésük során eltérnek az általános gyakorlattól.

 

Gál Zoltán: Kérem, hogy ha van olyan kolléga, akivel nem lehet kijönni, jelezzék személyesen, vagy akár az érdekképviseleten keresztül, hiszen tudunk felvenni embert a helyére. Az Önök érdeke is, hogy az ilyen kollégától megváljunk, ehhez a szakszervezet segítsége is kell. Ha Önök, mint tisztségviselők állítják, hogy bizonyos kollégák nem tartják be a szabályokat, akkor nem kell, hogy itt dolgozzanak. De kell az Önök támogatása, mert a dolgozó elmegy munkaügyi bíróságra, nincs mögöttünk semmi támogatottság. Amikor felvesszük a dolgozót, senki előéletét nem ismerjük, tehát nem tudjuk, milyen a munkához való hozzáállása.

 

Spirk János: A vezényléssel kapcsolatban az a véleményem, hogy ami működött régen az szerintem jól működött. Volt egy társaság, 3-4 forda, ahhoz megkérték, hogy ki válthassa őket, mert az olyan ember volt, aki ugyanúgy vigyázott a kocsira mint ők. Nagyon jól működött, a kocsikkal negyedannyi baj nem volt. Most az a nagy baj,  hogy van olyan, amikor engem levesznek a járatról, leveszik a kollégámat, mert ketten dolgozunk, és rátesznek egy harmadikat,  mi meg megyünk máshova dolgozni.  Aki négy hete jött ide, az ráül az én buszomra, amire négy év óta vigyázok. Utána beáll a forgalomba, hogy elfogyott az üzemanyag, elfelejtett tankolni. A javításról meg nem is  beszélve. Itt voltam szerdán I. szemlén, a műhely csordultig volt. Ez erre vezethető vissza, amikor azt mondja egy vezető, hogy nem a tiéd az autó, miért reklamálsz? Amire ültetnek, arra ülj rá, nincs két egyforma autó. A busz pedig más, mindegyik másképp működik, esőben, vízben, télen. Stresszben van a gépkocsivezető, olyan helyre küldik, ahol még nem is volt

 

Gál Zoltán: Köszönöm az észrevételt, ezt a dolgot is megnézzük.

Molnár Péter Siófok: Az új autóbuszok beszerzésével kapcsolatban van egy-két javaslatom. 60-70 M Ft-ot költünk buszokra, és nincs bennük pénztárláda. Házilag készítünk, ami nem túl szép. Továbbá EMKE kábel vezeték sincs beépítve, tűzoltókészülék tartó nincs, mentőládatartó sincs benne. Ennyi pénz kifizetésre kerül, a gyárnak lehetne jelezni ezeket az apróbb, de fontos dolgokat.

 

Gál Zoltán: A mostani buszok már klímásan és ilyen felszereléssel jönnek. Sikerült a közbeszerzési pályázatunk. 8 db CREDO autóbusz még az idén be fog érkezni, 9,5 és 12 m-es is lesz közte. Ha a banki tender sikerül, akkor  tavasszal még 15 autóbusz fog érkezni. Teljesen jogos az észrevétele.

Egyed Zsolt Marcali: A vezénylés témához visszatérve. A múlt héten hétfőn jöttek le Budapestről fényképezni a buszt Szőcsénybe. Ez a busz tavaly nyáron volt felújításon Győrben, és most az a busz ugyanúgy néz ki, mint tavaly nyáron, de csak ketten dolgozunk rajta. Ha ezen a buszon havonta 7-8-10 ember dolgozik, ez a busz már biztos, hogy nem úgy néz ki. Ez a cégnek valahol reklám is, hogy van ilyen busz.

 

Hosszú Péter Siófok: Visszatérve a beszerzésre. Valamelyik emlékeztetőben olvastam, hogy meg kell vizsgálni, hogy téli gumival jöjjenek a CREDO-k, vagy nem. Nem tudom ebben született-e valamilyen döntés? Az én privát véleményem az, hogy akkor szereljük fel téligumival, ha megvan annak a lehetősége, hogy tavasszal fel tudjuk szerelni a nyári gumival, mert ha a téli fennmarad, az pazarlás.

 

Gál Zoltán: Ez még folyamatban van. A téli-, nyári gumi probléma a következő. Az üzletág leszerelte, eltetette a gumikat, azok fel lesznek szerelve. Négy évszakos gumik vannak. Elvileg minden gumival el kell menni a régi autóbuszoknak. Vannak olyan területek, ahol jobb, ha téli gumi van felszerelve. A személyszállítástól bekérve a véleményt nagyon sok téli gumi kellene. Konkrétan megnézzük, hogy a CREDO-k milyen gumival jönnek.  Meg kell nézni, hogy férünk bele a gumi költségekbe. Eddig minden évben tudtuk tartalékot képezni gumi költségből. A beszerzési politikánk is változott, hiszen a SCANIA-ra nagyon sokat kell költeni (alkatrész). Olyan buszt kell beszerezni, ami olcsón üzemeltethető, és később se kelljen sokat ráfordítani a javításra. Bízunk abban, hogy ezek az aránylag olcsó autóbuszok, a CREDOK bírják. Sajnos most köszön vissza a 10 évvel ezelőtti beszerzés.

 

Dobi István: Két témakörben szeretném tájékoztatni a résztvevőket. A buszvezetők jelezték az évi rendes  szabadság kiadásának a problémáját. Ellenőriztük, és több hiányosságot állapítottunk meg. A problémák megoldására a munkáltatóval egy olyan megállapodást kötöttünk, ami alapján egy bizottság fogja elkészíteni azt a belső szabályzatot, amely a szabadság kiadását konkrétan, egységesen szabályozza. Felhívnám vezérigazgató úr figyelmét, nagyon fontos, hogy ez a bizottság minél előbb elkezdje a munkáját, mert a szabadságolási ütemterveket még az idén el kellene fogadni, azon a megfelelő nyomtatványon, amelyen a gépkocsivezető nyilatkozik, hogy több részletben kívánja kivenni a szabadságát. Meg kell változtatni azt a gyakorlatot, hogy nem a vezénylő, hanem a munkahelyi vezető engedélyezi a szabadság kiadását.  A fizetett szabadság igénylése és kiadása kapcsán úgy kell a szabályzatot kialakítani, elfogadni, hogy a munkavállaló és a munkáltató érdeke is érvényesüljön

A vezérigazgató úr szólt arról, hogy  a Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. megküldte a költségtakarékossági program végrehajtására vonatkozó irányelveit. Kíváncsiak lennénk a terv összeállításánál, hogy érinti ez az üzleti tervben és a Kollektív Szerződésben foglalt juttatások (törzsgárda jutalom, balesetmentes vezetés st.)  körét társaságunknál, továbbá, hogy értelmezi a KAPOS VOLÁN vezetése ezt a takarékosságra felszólító levelet.

 

Gál Zoltán: Ma jött meg  a konkrét intézkedés. Először is pontosítanám. Mi mindig kifizettük január elején ezeket a pénzeket, csak az átadás történt meg februárban. Ezeknek a juttatásoknak a megvonásáról semmi ok sincs intézkedni. Az üzleti tervünk érvényes, ezt beszéltem meg Zana úrral. Az üzleti tervet teljesíteni kell. Mindent ki fogunk fizetni, ami az üzleti tervnek része volt. Év végén valószínűleg lesz mozgóbér. A takarékossági terv a következő évre vonatkozik. Ki kell mutatni, mely sorokon tudunk takarékoskodni az év hátralévő részében. Úgy tűnik a társaságnál lesz megtakarítás.

 

További hozzászólás nem lévén, Gál Zoltán vezérigazgató megköszönte a részvételt, és jó munkát kívánt.

 

 

Kaposvár, 2010. szeptember 27.

 

 

 

 

 

 

Dobi István                                       Gál Zoltán

SZIB elnök                                    vezérigazgató

Megosztás:
  • 590
  • 0