A VOLÁN szakmában középvezetői beosztásban – gondolom itt a megfelelési kényszer is dominál – annyira jellemző a vadkapitalista munkáltatói magatartás. A VOLÁNBUSZ Zrt-nek a területeken kiválasztott vezetők megítélésénél fontos lenne vizsgálni az alkalmasságot, azzal kapcsolatban is, hogy mennyire tudja a területén a kollektívát egybetartani és a termelésben a legjobb eredményeket elérni. A vezetőtől a beosztottak elvárják, a megfelelő színvonalú szakmai tudást és nem utolsósorban az emberséget.

 

Egy volt kollégánk, aki az egyik Volán társaságtól ment ki Írországba dolgozni, meglepődött azon, hogy ott kint mennyire másként kezelik a munkavállalókat. Az első munkanapjának végén elfelejtette áramtalanítani az autóbuszt és az egyik berendezés, ami az autóbuszon volt telepítve, reggelre lemerítette az akkumulátort, így másnap munkakezdéskor, az autóbusz nem volt indítható.

Gondolta a kolléga, hogy vége, talán kirúgják és az-az ami ezzel jár, jegyzőkönyvek és egyéb tortúrák.

 

Felhívta a főnökét, aki közölte vele, hogy semmi probléma ki fog küldeni egy másik buszt, amivel elkezdheti a munkát, a lerobbant autóbuszról majd gondoskodnak. A további intézkedés annyi volt a vezető részéről, hogy legközelebb figyeljen oda.

 

Egy másik esetben, amikor egy németországi közlekedési társaságnál az egyik volt autóbuszvezető kollégánk elnézte és letörte a visszapillantó tükröt, Ő is arra számított, hogy jegyzőkönyv és kártérítés, ennek ellenére mit mondott a főnöke, majd a biztosító rendezi és annak terhére majd megjavítják az autóbuszt.

 

Miért van ez nálunk, a VOLÁNBUSZ Zrt-nél másként?!

 

Miért van az, hogy itt Magyarországon, a VOLÁNNÁL mindenért „anyja neve három példányban”, amit követ a munkabércsökkentés, vagy a kártérítési határozat, ezt az új Mt. alapján fizetési felszólításnak hívnak. Nem ritka a három hónap 10 % bércsökkentés, vagy a 200 000 – 300 000 forintos kártérítés, amit az amúgy is siralmas keresetből kell kifizetnie az autóbuszvezetőknek, mivel főleg az autóbusz-vezetőkkel „kekeckedik” a munkáltató.

 

Mindezek alapján lehetne elgondolkodni azon, hogy egy humánusabb (emberibb) munkáltatói magatartás talán jobb eredményeket produkálna, mint a VOLÁNBUSZ Zrt-nél nemrég felállított csoportra fordított és jelentős pénzösszeget felemésztő, munkaerő toborzás.

 

 

Tisztelt Munkáltató, VOLÁNBUSZ Zrt.!

Tessék elgondolkodni azon, hogy tőlünk egy kicsit nyugatabbra a munkáltató, miért tudja másként kezelni a munkavállalóját, miért bánik velük sokkal humánusabban? Miért van az, hogy egy gondatlanul elkövetett károkozás, vagy egy kisebb függelemsértés miatt, több órán keresztül nem jegyzőkönyvelik a munkavállalót, ami nálunk a szakmában már egy természetes folyamat.

 

A felelősségteljes munka elvégzéséhez nem csak megfelelő munkabéreket, hanem elfogadható munkáltatói magatartást is elvárunk, ezen kell minél előbb változást elérni, mivel ennek elmaradása esetén marad az elvándorlás és a munkaerőhiány!

 

 

Dobi István

elnök

Megosztás:
  • 318
  • 0