Ma jár le az a határidő, amelyet a Szolidaritás Autóbusz Közlekedési Szakszervezet (SZAKSZ) adott a Nemzeti Fejlesztési Miniszternek, hogy kedvező választ adjon a szakszervezet bértárgyalási igényeire. Ellenkező esetben a volános szakszervezet sztrájkkal fenyeget. A konfliktusról a ligás volánosokat kérdeztük.

A történet 2016. július elején kezdődött. Ekkor kezdeményezte a kaposvári szakszervezet, Dr. Seszták Miklós Nemzeti Fejlesztési Miniszternél, hogy a Volán szakmában 2017. január elsejével kezdődjön el az 50 százalékos mértékű, 3 éves bérfelzárkóztatási folyamat.

A miniszter első válasza az volt, hogy nem tárgyal, mivel ez a volános szervezetet nem tartotta reprezentatívnak. Ekkor Dobi István, a SZAKSZ elnöke újra tollat fogott, és megírta, a miniszter nem tudja jól, a szervezet reprezentatív, és kérte, hogy támogassa a felvetést. Ekkor már kilátásba helyezte, ha nem kezdődnek a bérfejlesztésről tárgyalások, akkor a szakszervezet az Autóbusz-közlekedési Szakszervezetek Szövetségével sztrájkbizottságot alakít és elindítja a sztrájk előtti kötelező egyeztetési folyamatot.

A szövetségnek tagja a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet mellett a Dél-Alföldi Közlekedési Szakszervezet, Egri Volános Dolgozók Szabad Szakszervezete, és a Fejér Megyei Autóbusz-közlekedési Szakszervezet. A szervezetek közül a békéscsabaiak és az egriek a LIGA Szakszervezetek tagjai.

Hoffmann Antal, a Dél Alföldi Közlekedési Szakszervezet elnöke kérdésünkre elmondta, az ágazatban általában alacsony a bérszínvonal, ez a szakszervezetek fő követelése. Ugyanakkor Békéscsabán sok éves küzdelemmel sikerült 160-180 nettó fölé húzni a béreket, így a helyi munkavállalók jobb helyzetben vannak, mint a többi Volán vállalatnál dolgozók. A dolgozók juttatásai „alapbéresítve” lettek, ezért itt 1200 1300 forint az órabér. Ugyanakkor a szakszervezeti vezető elmondta, a bérek Baján, Kecskeméten, Szegeden nem érik el ezt a mértéket.

Ha az ágazati bértarifa megvalósul, akkor is kérdés számukra, hogy a három év alatti 50 százalékos béremelés hogyan fog eloszlani – osztotta meg kétségeit az elnök, de azt határozottan kijelentette, hogy ha munkaügyi konfliktusra kerül sor, akkor azt szolidaritásból támogatják majd.

Leszkovszki Gyula az Egri Volános Dolgozók Szabad Szakszervezete alelnöke úgy érzi, hogy Heves megyében kisebb a sztrájkhajlandóság. Ennek egyik oka, hogy széttagoltak a szakszervezetek. A másik ok, hogy bár náluk a bérszínvonal nagyon alacsony – a legtöbb buszvezető 130 ezernél többet nem visz haza – az utóbbi években sikerült néhány pozitív változást elérni a vezetőséggel, például ma már a kollektív szerződés tartalmazza, hogy határozott idejű munkaszerződést csak akkor köthet a munkáltató, ha hosszan tartó betegség, vagy GYES indokolja. Ez éles szakítás a múltbéli gyakorlattal.

Arra a felvetésre, hogy az ötven százalékos béremelés nem túlságosan nagy mértékű-e, elmondta, a régiós vezetés négyszemközt támogatta az elképzelést, és azt is kifejtették, hogy mindez megvalósítható lenne, de hivatalosan ilyen állásfoglalást nem adtak. Ő támogatja a harcos fellépést, mert, mint mondja, „Senki nem ad semmit csak úgy”, és „ha házon belül nem lehet orvosolni a bajt, akkor kell az igazi összefogás, hogy mindezt ki lehessen harcolni”. Hozzáteszi: „Hogy el tudják látni a feladataikat, menjen a helyi járatú közlekedés, sokan visszajöttek korengedményes nyugdíjkorhatár után is”. Szóval kevés az ember, és ezen a béremelés tudna segíteni.

A Volán vállalatok (a nevük különböző Közlekedési Központokra változott) dolgozói általában 3,5 százalékos béremelésben részesültek ebben az évben, ez azonban nem elég az évek óta felgyűlt hiány pótlására. „A Volán vállalatoknál kezelhetetlen a munkaerőhiány, a személyforgalomnál és a műszaki szolgáltatóknál alacsonyak a bérek, és az autóbuszvezetőket kedvezőtlenek a foglalkoztatási szabályok.” áll a Szolidaritás Autóbusz-közlekedési Szakszervezet kiáltványában, amely szervezet, ha nem nyílnak meg a tárgyalások, a szövetséget fogja összehívni, hogy szavazzanak arról, csatlakoznak-e a sztrájkbizottsághoz.

-l-

Megosztás:
  • 820
  • 0