A legtöbb Volán társaságoknál dolgozó autóbuszvezetők foglalkoztatása és munkakörülménye az elmúlt öt évben jelentősen romlott. A munkaidő alapot oly mértékben csökkentették a kivett idő (rendelkezésre állási idő) alkalmazásával, ami miatt már a járulékos feladatok ellátását sem lehet maradéktalanul teljesíteni. Jelentős feszültséget generál az autóbuszvezetők körében, hogy legtöbb Volán társaság a rendelkezésre állási időre, a munkavállalók besorolási (alapbérének) 40 %-át számolja el. A kivett időt már úgy alkalmazzák, hogy a teljes jelenléti időből az elszámolt munkaidő, sok esetben a napi 8 órát sem éri el. Ezáltal sok társaságnál a havi kötelező munkaidőt, a szabadságok elírásával lehet teljesíteni, így a regenerálódást (pihenést) biztosító szabadság intézménye is sérül.

A KKSZ és a Munkástanács, mint alágazati kollektív szerződést kötő felek, évekkel korábban és legutóbb 2012. évben is, a Volán társaságokat képviselő munkáltatói szövetséggel úgy módosították a kollektív szerződést, hogy 12 órára csökkentették azt az időt, – az Mt. előírásától eltérően -, ami az adott napra vonatkozó munkaidő beosztást a munkáltató – minden kötelezettség vállalás nélkül – módosíthatja. Abban az esetben, ha ez a szakasz nem szerepelne az AKSZ-ben, akkor a 4 nappal korábban történő munkaidő beosztás módosítása lenne megengedett pótlékmentesen és az azon belüli munka és pihenőnap áthelyezés miatt, a társaságoknak az autóbuszvezetők részére 50 %-os bérpótlékot kellene fizetni.

A Volán társaságoknál a fentiekben alkalmazott gyakorlat, a foglalkoztatás területén jelentős létszám és bérmegtakarítást eredményezett. Az a probléma, hogy az így keletkezett   pénzösszegeket, az elmúlt években a társaságok, nem csak az autóbuszvezetők bérfejlesztésére fordították. A munkanapok száma nőtt úgy, hogy ezzel arányosan nem nőttek a keresetek, vagyis az autóbuszvezetők nem keresnek többet, pedig a munkahelyen eltöltött napok száma az elmúlt években 4-5 nappal lett több.

A Munkaügyi Bíróság határozatait áttekintve megállapítható, hogy az elmúlt évek során számtalan munkavállaló perelte, a keresetben érintett Volán társaságot, a rendelkezésre állási idő alkalmazása és a munkaidő módosítása miatt. Az autóbuszvezető munkakörben dolgozó munkavállalók, a perben azért veszítettek, mert az Alágazati Kollektív Szerződés a Munka Törvénykönyvétől eltérő módon – számukra hátrányosan – rendelkezett ezekről a foglalkoztatási szabályokról.

Ez csak két olyan szakasz az Alágazati Kollektív Szerződésben, amit a Közúti Közlekedési Szakszervezet és a Munkástanács a tárgyalások során elfogadott, és megítélésünk szerint a Volán társaságok érdekeit támogatva írt alá a munkáltatói szövetséggel.

Mikor látják már be a KKSZ tagjai, akik autóbuszvezetői munkakörben dolgoznak, hogy érdekeiket ez a szakszervezet nem képviseli, mivel az utóbbi időben folyamatosan olyan megállapodásokat köt a munkáltatóval, ami az autóbuszvezetők kizsákmányolását növeli.

Információink szerint, több olyan Volán társaság van, ahol a fordák átdolgozása után a vezetési idők korlátjai a hónap több napján sérülnek, azokat számtalanszor túllépik. Az autóbuszvezetők munkaközi szünetét sem a törvény előírásai alapján biztosítják a munkavállalók számára. A havi vezényléseket nem készítik el időre és nem adják át az autóbuszvezetők számára, és a havi vezényléseket „vezénylési tervnek” nevezik és elhitetik az autóbuszvezetőkkel, hogy az mivel terv, az bármikor módosítható. Az évi rendes szabadságokat sem a törvényes előírások alapján adják ki, azt továbbra is számtalan esetben a munkavállaló tudta nélkül órapótlásként elírják, egyes Volán társaságoknál.

Mindezek figyelembevételével, nem lenne itt az ideje, hogy a Volán szakmában olyan szakszervezeteket kellene a munkavállalóknak támogatni, amely szervezetek összefognak, és első lépésként felmondják az Alágazati Kollektív Szerződést. Ez után, a munkavállalók számára is elfogadható új kollektív szerződés megalkotásában együttműködő szakszervezetek kerülnének tárgyalási és szerződéskötési pozícióba.

A SZAKSZ, mint az Autóbusz-közlekedési Szakszervezetek Szövetségének (AKSZSZ) tagszervezete, felvállalja a Volán társaságoknál működő reformpárti szakszervezetek koordinálását és egy szövetségbe egyesítését. Ezáltal alágazati szinten, az AKSZSZ képviselné a változást akaró szakszervezetek és azon belül a munkavállalók érdekeit, a munkáltató és a tulajdonos MNV Zrt-vel szemben.

Legyen az autóbusz-közlekedésben korszakváltás! Egyesítsük és erősítsük meg érdekvédelmünk erejét, mivel annak hiányában a Volán társaságok átalakításának, csak az itt dolgozó a munkavállalók lehetnek a vesztesei. A kiszervezések és az alvállalkozók bevonásának esetleges negatív következményeit, csak összefogva háríthatjuk el.  Továbbá, a 2016-os évben bekövetkező piac felszabadítás is egyre közelebb kerül hozzánk, ami tovább csökkentheti a közösségi közlekedésben foglalkoztatott munkavállalók számát.

Ne engedjétek, hogy veletek is az történjen, mint a BKV munkavállalóival! Ne fogadjátok el, hogy az általatok jelenleg a bizalmatokkal támogatott KKSZ, nem csinál semmit és hallgat! Lépjetek!

Dobi

Megosztás:
  • 492
  • 0