A mai napon a V-Busz Kft. ügyvezetésével a SZAKSZ és a Balaton Volán Rt. Alkalmazotti Szakszervezete elkezdte a hivatalos tárgyalásokat, az előreláthatólag 2019. január 1. napjától hatályba lépő Kollektív Szerződés tervezetéről. Az egyeztetésen a SZAKSZ megerősítette korábbi álláspontját, miszerint az ÉNYKK Zrt, minden munkavállalójának, akik nem kívánják – a veszprémi városi közlekedésnél megszűnő közszolgáltatási szerződés miatt – a társaságnál a munkaviszonyukat fenntartani és nem akarnak a helyközi forgalomban, vagy más városban a helyi járaton dolgozni, a felmondás szabályai alapján, (felmondás és végkielégítésre járó pénzösszeg biztosításával) közös megegyezéssel és legkésőbb 2019 január 1. napjával szűnik meg az ÉNYKK Zrt-nél a munkaviszonya. A SZAKSZ úgy gondolja, hogy az érintet munkavállalók képviseletében a szakszervezeteknek az ÉNYKK Zrt-vel és a V-Busz Kft-vel egy háromoldalú megállapodásban kellene meghatározni, a munkaviszony közös megegyezésével együtt járó költségek, társaságok közötti megosztásást és kifizetésének vállalását. 

 

A V-Busz Kft. az autóbuszvezetőknél a napi munkavégzést, három foglalkoztatási formában képzeli el, egy műszakban 12 óra, váltott műszakban 8-8 óra és osztott munkaidő esetében pedig a napi munkaidő 12 óra lenne. A munkáltató a munkahelyen eltöltött teljes jelenléti időt, munkaidőnek ismeri el, tehát nincs rendelkezésre állási idő.

 

A V-Busz Kft. az egy órára vetített besorolási órabért 1300-1700 forintban tervezi, a gyakorlati idő elismerésével meghatározni. Az osztott munkaidőben dolgozóknál, napi 1000 Ft. pótlékot fizetne. A reggeli és az éjszakai pótlékot általánosan ismerné el és nem kötné a váltóműszaknál előírt Mt. előírásaihoz. A V-Busz Kft. előzetes számításai alapján a havi kötelező órára vetítve, az átlagos nettó 240 000 Ft kereseteket biztosítaná. A Kft. úgy számol, hogy a teljes jelenléti idő elismerésével az autóbuszvezetők szolgálati napjainak száma – a hosszú fordák megszüntetésével – jelentősen nem változik. A maximum havi 25 óra túlóra elszámolása, növeli a havi kötelező órára bekeresett nettő pénzösszeget.

 

A szakszervezetek kérték, hogy a V-Busz Kft. mindhárom munkavégzési formára és a havi kötelező óraszámot figyelembe véve (174 óra) készítsen egy bérkalkulációt, amiben a vállalásait dokumentálva támasztaná alá.

 

A SZAKSZ a kollektív szerződés mellékleteként kívánja megjeleníteni a szakmákra meghatározott minimum bértarifa rendszerét, aminek egy záradékában rögzítve legyen, hogy a munkáltató az autóbuszvezetők esetében is elismeri a garantált bérminimum alkalmazását és annak a törvény változásait követve, folyamatos karbantartását.

 

A V-Busz Kft. tárgyalási alapként kezeli a hétvégi pótlék alkalmazását, ami a szombat és vasárnap végzett munka esetében 50-50 %-os pótlék kifizetést jelentené.

A SZAKSZ egyértelművé tette, hogy a 4 napon belüli pihenőnap áthelyezés – a napi munkaidő beosztás megváltoztatása – után 50 %-os pótlék kifizetését kérjük biztosítani a KSZ-ben szabályozva.

 

A kollektív szerződés jövedelemelemei között, többek között szerepelne a balesetmentes vezetés elismerése, a törzsgárda jutalom, az üzemanyag-megtakarítási prémium, a menetjegyárusítási jutalék, kafetéria, továbbá a formaruha juttatás és a munkabajárás során felmerült saját személygépkocsi használat költségtérítése.

 

A munkáltatónak okozott kár megtérítésével kapcsolatban is közeledtek az álláspontok és előzetesen a V-Busz Kft. elfogadta, hogy a gondatlan károkozás miatt, közvetlenül maximum 80 000 Ft-os kártérítési határozatban (fizetési felszólításban), kötelezheti a munkavállalót az okozott kár megtérítésre.

 

A SZAKSZ vállalta, hogy az egyeztetett módosítási javaslatokon túl a további módosítási javaslatokkal együtt, a KSZ tervezetében azt átvezetve 2018. november 6. napjáig megküldi a V-Busz Kft ügyvezetésének. A tárgyalófelek megállapodtak, hogy a KSZ tervezetének következő tárgyalásra, 2018. november 13-16. között kerül sor.

 

 

Dobi István

elnök

Megosztás:
  • 280
  • 0