A SZAKSZ által kezdeményezett figyelmeztető sztrájk előtti egyeztetések II. tárgyalási napjára került ma sor, ahol a hat pontos követelést a SZAKSZ kiegészítette, „A kollektívszerződést kötő felek közötti kapcsolatrendszer” kollektív szerződésbe történő foglalásával.

A Volánbusz munkáltatói oldala a SZAKSZ által beterjesztett, 2022. évre további 10 % és 2023. évre az elfogadott 5 %-on felüli, további 15 %, tehát összesen 20 %-os bérfejlesztési igényre azt a választ adta, hogy a Volánbusz vezetése a tulajdonos felé elküldött levélben kéri a bérfejlesztés végrehajtására a forrás biztosítását, mivel a társaság azt önerőből végrehajtani nem tudja.

Tehát itt van az első „ha”, mivel, ha a tulajdonos nem biztosít forrást a béremelésre, akkor marad az idei évre a 10 % és 2023. évre pedig az 5 %-os béremelés.

A másodig „ha” akkor hangzott el, amikor az egységes üzemanyag-elszámolás, üzemanyag-megtakarítás rendszerének, ezzel együtt az egységes normarendszer bevezetésének időpontját forszíroztuk.

A Volánbusz azt a választ adta, ha az informatikai rendszert sikerül módosítani, akkor várhatóan, 2023. augusztusában talán a társaságnál bevezethető lesz az egységes elszámolás és normarendszer alkalmazása.

A saját szgk. használattal kapcsolatban a munkáltató feltételesen fogalmazva közölte, hogy „ha” a Pénzügy Minisztérium kedvező választ ad arra az igényre, amit már több ágazat terjesztett elő, a munkábajárás költségtérítéssel kapcsolatban, akkor elvileg a jelenlegi mértéket, 6 Ft/km. összeggel lehetne megnövelni a költségtérítés a Volánbusznál!  Tehát ilyen üzemanyagárak mellett, 6 Ft/km. és ez is ha!!!

A forgalmi kompenzációs pótlék alapbéresítését a Volánbusz nem támogatja, de azt vállalta, hogy 2022. december 31. napjáig megalkotja a bértarifa táblázatot, amiben munkakörönként, a gyakorlati, szolgálati idő figyelembevételével pl. öt évenkénti emelkedésekkel állapítja meg, a minimál besorolási havi és órabéreket.

A mai egyeztetést nem lehet eredményesnek nevezni, így a SZAKSZ a figyelmeztető sztrájk megtartásától nem tud eltekinteni, azt a korábban közölt időpontban meg kívánja tartani.

A SZAKSZ kérte, hogy az elégséges szolgáltatás betartása érdekében, a Volánbusz adja át a sztrájk menetrendet, ami alapján az autóbuszvezetők, 2022. október 25-én végzik majd a munkájukat.

A Volánbusz nem adta át a dokumentumot, állítólag folyamatban van annak elkészítése, de kijelentette, hogy legkésőbb 2022. október 23-án (vasárnap) 12 órára felkerül a www.volanbusz.hu weboldalára, ahonnét a SZAKSZ is letöltheti és ahol erről majd értesülni fog.

A SZAKSZ igényelte, hogy a sztrájkmenetrendet a munkavállalókkal a Volánbusz ismertesse, mivel csak annak maradéktalan betartása esetén vállal felelősséget a sztrájkot meghirdető szakszervezet.

A Volánbusz képviselői kijelentették, hogy a sztrájkban a forgalmi szolgálat, az elővételi pénztár és az utastájékoztatás területén dolgozók nem vehetnek részt, nekik dolgozniuk kell!

Ezzel nem értett egyet a SZAKSZ és ezzel kapcsolatban jogi eljárást kezdeményez a szakszervezet, mivel ilyen szinten nem korlátozhatja a Volánbusz, az érintett munkavállalók sztrájkjogát.

A karbantartó munkások és az adminisztratív dolgozók munkabeszüntetésére a Volánbusz és a SZAKSZ elégséges szolgáltatásról szóló mértékben nem tudott megállapodni, a munkáltató csak arra volt képes, hogy kinyilvánítsa, hogy a karbantartók és az adminisztratív dolgozók, csak úgy sztrájkolhatnak, hogy az ne veszélyeztesse az elégséges szolgáltatásban közlekedő járatok közlekedését.

Így az autóbuszvezetőkön kívül, a figyelmeztető sztrájkban más munkakörben dolgozók nem vehetnek részt, mert ebben az esetben a Volánbusz jogi eljárást kezdeményez, a sztrájk jogszerűtlenségének megállapítása céljából.

Összefoglalva, lényegi kérdésekben nem volt elmozdulás, mivel a munkavállalók számára elfogadható mértékű bér és jövedelemfejlesztési ajánlatot a Volánbusz nem terjesztett elő.

Ezáltal 2022. október 25-én, 14-16 óra között a SZAKSZ – csak az autóbuszvezetők részvételével – figyelmeztető sztrájkot tart.

Dobi István
elnök

Megosztás:
  • 437
  • 2