A mai napon 2015. április 14-én a SZAKSZ elnöke, az ÉMKK Zrt. nyíregyházi autóbusz-állomás oktatótermében több órás konzultációt folytatott a szakszervezet tagjaival és a SZAKSZ érdekvédelmi tevékenységével kapcsolatban érdeklődő munkavállalókkal. A SZAKSZ elnöke tájékoztatásában kiemelte, hogy akkor, ha az ÉMKK Zrt-nél a SZAKSZ taglétszáma eléri a társaságnál foglalkoztatott munkavállalók 10 %-át,  a SZAKSZ kezdeményezni fogja a hatályos kollektív szerződés módosítását. Később pedig, ha új KSZ kötésre kerülne sor, annak aláírójává is válik.

A SZAKSZ elnöke részletesen ismertette az alágazati szintű, 2015. évi bérfejlesztésről szóló tárgyalás menetét és sikertelenségét. Elmondta, hogy a bérkövetelésben a szakszervezetek még egységesek voltak és egyöntetűen 6,5 %-os béremelés mellett kötelezték el magukat. Ebből lett április 1. napjától végrehajtható 2,4 %-os bérfejlesztés, ami éves szinten 1,8 %-os bértömegnövelésre ad lehetőséget a társaságoknál. A SZAKSZ nem értett egyet a KKSZ tárgyalási stratégiájával, ezért a második sikertelen tárgyalás után kivonult a munkáltatókkal folytatott egyeztetésből. Megjegyezte, elgondolkodtató, hogy az aláírt bérmegállapodást a KKSZ a honlapján miért nem hozza nyilvánosságra.

A nemrég aláírt kollektív szerződést megismerve, azzal kapcsolatban már több módosítási javaslaton dolgozik a SZAKSZ, többek közt a bérrendszer megváltoztatását tartja szükségszerűnek a szakszervezet. A teljesítménybért mellőző órabérrendszer bevezetése lenne indokolt az ÉMKK Zrt-nél is úgy, hogy egy nagyon egyszerű bérrendszerből eredő és jól áttekinthető, ellenőrizhető bérelszámolást kapjanak az autóbuszvezetők is.

A konzultáció során, többek közt szó esett az átalakulás után tapasztalható bércsökkenés okozta feszültségekről. A vezényléssel kapcsolatos munka és pihenőnap áthelyezések szabályairól és annak pozitív következményeinek elmaradásáról, az évi rendes szabadság kiadásának szabálytalanságairól, az eltörölt szombati pótlék visszaállításáról, a fordák módosítása során a munkaidőalap további csökkentéséről, és nem útólsósorban a rendelkezésre állási idő és az osztott pihenőidő alkalmazásának lehetőségeiről és munkajogi szabályozásáról.

Szó esett még a részmunkaidős és a határozott idejű munkaszerződéssel foglalkoztatott autóbuszvezetők helyzetéről. Kiderült, hogy a Szabolcs Volán Zrt. korábban nem fizette be a részmunkaidőben foglalkoztatott autóbuszvezetők után a 13 %-os megemelt járulékot, ami a korkedvezményre jogosító évek biztosítását jelentette volna. Ezáltal a Nyugdíjbiztosító Igazgatóság ezeknél a munkavállalóknál, – a korkedvezmény elismerésénél – nem tudja figyelembe venni az autóbuszvezetőként ledolgozott éveket. Egyéni munkaügyi jogvita esetén, természetesen a SZAKSZ ebben az esetben is biztosítani fogja a tagjai számára a jogsegélyszolgálat képviseletét.

A SZAKSZ elnöke tájékoztatásában kiemelte, hogy az Alágazati Kollektív Szerződés hatályban tartása, csak a munkáltatók érdekeit szolgálja. Annak azonnali felmondása indokolt lenne, mivel az teljesen kiüresedett és az autóbuszvezetők számára már csak hátrányos foglalkoztatási szabályokat tartalmaz.

A munkavállalók által felvetett problémákról a SZAKSZ elnöke már a mai napon, írásban tájékoztatta az ÉMKK Zrt. vezérigazgatóját és kérte, hogy a társaság a bejelentést megvizsgálva, annak eredménye ismeretében intézkedjen a valós problémák és mulasztások felszámolásáról.

Dobi

Megosztás:
  • 252
  • 0